انتشار این مقاله


گاو؛ قدرت مبارزه‌ای بالا علیه HIV؟

برای تولید آنتی‌بادی علیه پروتئین‌های سطحی HIV چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟ آیا آنتی‌بادی‌های گاوی راه حل این مسئله هستند؟ گاوها به هر نحوی امروزه جزئی از فرهنگ ملل شده و حتی جایگاهی در سینما و تلویزیون پیدا کرده‌اند و علاوه بر محصولاتی که از آن‌ها بدست می‌آید، به نوعی، جزئی جدایی‌ناپذیر از خانواده‌ها شده‌اند. البته این […]

برای تولید آنتی‌بادی علیه پروتئین‌های سطحی HIV چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟ آیا آنتی‌بادی‌های گاوی راه حل این مسئله هستند؟

گاوها به هر نحوی امروزه جزئی از فرهنگ ملل شده و حتی جایگاهی در سینما و تلویزیون پیدا کرده‌اند و علاوه بر محصولاتی که از آن‌ها بدست می‌آید، به نوعی، جزئی جدایی‌ناپذیر از خانواده‌ها شده‌اند.
البته این حرف تنها منحصر به گاو نیست و برخی دیگر از حیوانات نیز این مسیر را نیز طی کرده‌اند؛ ولی یک دلیل جدید بر اهمیت بالای گاو پیدا شده است، شاید اخیرا شنیده باشید که “گاوها می‌توانند آنتی‌ژن‌های HIV را سریعا خنثی کنند” ولی چرا واقعا این یافته اهمیت دارد؟

اخبار خیلی دهان‌‌پرکن هستند ولی واقعیت از آن هم بهتر است؛ محققین در ماه جولای در مجله Natture نشان دادند که گاوهایی که به آن‌ها پروتئین‌های سطحی HIV تزریق شده است، سریعا علیه این آنتی‌بادی‌ها واکنش نشان داده‌اند. و این پاسخ واقعا سریع بوده است؛ در عرض ۴۲ روز ایمنی گاو تضمین شده است، محققین مشاهده کردند که آنتی‌بادی‌ها افزایش می‌یافتند. در مقایسه با ۱۰ الی ۲۰ انسان‌ها که مبتلا به HIV هستند، رسیدن به این سطح از آنتی‌بادی چندین سال طول خواهد کشید.

این آنتی‌بادی‌های قوی می‌تواند به صورت گسترده سویه‌های مختلف این ویروس را خنثی بکند. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که این ویروس توانایی جهش بالایی دارد و حتی در داخل یک فرد می‌تواند این اتفاق بیافتد و یک سویه یا گونه جدید از آن ایجاد شود. برای همین دلیل است که مبارزه با یک سویه به تنهایی بیهوده است و نتیجه این کار افزایش سویه دیگر است. برای همین پیدا کردن آنتی‌بادی‌ای که بتواند از ساب‌تایپ‌های مختلف HIV جلوگیری کند اهمیت زیادی دارد.
محققین دریافته‌اند که آنتی‌بادی گاوی می‌تواند از ۹۶ درصد ۱۱۷ ساب‌تایپ HIV جلوگیری کند، این خبر خیلی خوبی است برای پیشگامان عرصه واکسیناسیون.

قدم بعدی این است که ببینیم آنتی‌بادی‌های گاوی می‌تواند در بدن دیگر حیوانات از ابتلا به HIV جلوگیری کند و آن را درمان کند یا خیر؛ کاری امروزه در حال انجام است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید