انتشار این مقاله


افسانه‌های بارداری؛ از غذای دو نفر را خوردن تا وضع‌حمل زود‌رس با آناناس!

باز هم افسانه‌ها، باور‌های کج و معوجی که برخی هنوز رهایشان نکرده‌اند.

بخشی از افسانه‌ی “برای دو نفر غذا خوردن” به این خاطر هنوز وجود دارد که به نوعی، واقعی و قابل‌قبول به نظر می‌رسد، اما دلیل اصلی آن این است که کمی هم ترسناک به نظر می‌اید. در یک بررسی بین ۲۱۰۰ خانم، که توسط خیریه‌ی مشارکت ملی (NCP)، در ایالات متحده، انجام شد، نشان‌داد که دو سوم از زنان‌باردار هیچ اطلاعی از میزان کالری مورد نیاز مصرفی خود در دوران بارداری، افزون بر نیاز قبلی خود، ندارند (که چیزی در حدود ۲۰۰ کالری در روز، که معادل دو تکه نان تست با غلات‌کامل همراه با روغن‌زیتون است، البته فقط در سه ماه‌ی سوم بارداری).

الکس دیویس، رئیس بخش جلوگیری در سازمان NCP، گفت: “افزایش خطر و ریسک ناشی از اضافه‌وزن در دوران بارداری افسانه ای بیش نیست و کمکی به بهبود شرایط نمی کند.” او این گونه ادامه می‌دهد: “افسانه ‌های دیگری که در این زمینه وجود دارد، واقعا آزاردهنده و غیر‌‌‌‌‌معقول‌اند و در هیچ جای دیگری در طول زندگی، خانمی را نخواهید یافت که تا این حد خود را درگیر مزخرفات بکند!”

  • اگر پسر می‌خواهید، گوشت قرمز یا غذای شور بخورید؛ و اگر دختر می‌خواهید، غذاهای شیرین بخورید! 

ایده‌ی وجود غذاهای پسرانه (قوی و گوشتی) و غذاهای دخترانه (سبک و شیرین) اساساً جلوه‌هایی از ویژگی‌های جنسیت مورد مطالبه‌اند. اما ممکن‌است که غذا بر جنسیت فررزند اثر‌گذار باشد. در سال ۲۰۰۸، دانشمندان دریافتند که آن دسته از زنانی که رژیمی پر کالری تر در دوران قبل بارداری داشته‌اند، احتمال پسر شدن فرزندشان مقداری بالا‌تر است. این میزان زیاده‌روی در کالری روزانه اصلا توصیه نمی‌شود.


مقاله مرتبط: رابطه‌ی رژیم غذایی سرشار از چربی در بارداری با مشکلات سلامت‌ روان نوزاد

  •  جنسیت جنین را می‌توان از روی شکل برآمدگی شکم پیش‌بینی کرد!

تنها چیزی که برآمدگی شکم در فرد باردار می‌تواند به شما بگوید، این است که این اولین بارداری اوست یا خیر، در بارداری‌های بعدی، عضلات معده در فرد باردار شل‌تر شده و جنین در ناحیه‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد. شکل برآمدگی شکم در واقع با محل و پوزیشن قرارگیری جنین و نوع سیستم عضلانی فرد باردار، تعیین می‌شود.


مقاله مرتبط: فشارخون مادر قبل از لقاح می‌تواند جنسیت جنین را پیش‌بینی کند

  • شما می‌توانید جنسیت جنین را از آن‌چه که می‌خورید بفهمید!

باز هم همان داستان تکرار می شود، زنانی را که دختر می خواند، به شیرنی ها ترغیب کرده و به افرادی که فرزند پسر می خواهند، غذاهای شور را توصیه می کند! هیچ مدرکی دال بر این تاثیر وجود ندارد، ولی میزان غذایی که می خورید شاید پیشبینی کننده بهتری باشد. پسران معمولا ۱۰۰ گرم سنگین تر از دختران در هنگام تولد اند. در یک مطالعه که بر ۳۰۴ زن باردار انجام شد، انهایی که فرزند پسر به دنیا اوردند به طور میانگین، ۱۰% بیشتر از سایر مادران دریافت غذا و انرژی روزانه داشتند.

  • سوزش‌ قلب به معنی آن است که شما فرزندی پر مو به‌دنیا می‌آورید!

بخش‌هایی از این قصه شاید حقیقت داشته‌باشد. در مطالعه‌ای که بر ۶۴ زن باردار انجام شد، محققان دریافتند، بیشتر زنانی که سوزش سر دل را به صورت متوسط تا جدی گزارش کرده‌اند، بچه‌های پر‌مو‌تری را به دنیا آوردند، درحالی که افرادی که در ان‌ها هیچ علامتی از سوزش قلب وجود نداشت، فرزندان بی‌مو به دنیا آوردند.

  • اجرای قطعه‌ای از موزارت برای جنین، به این معناست که شما فرزند باهوش‌تری خواهید داشت!

شواهد در این باره ضعیف‌اند، اما ممکن‌‌‌‌است این کار تاثیرات دیگری داشته‌باشد.
لیندا گدز، در کتاب شکم‌شناسی خود می‌گوید: “این کار ممکن‌است که شمارا آرام‌تر کند و همچنین اجرای همین قطعه موسیقی برای نوزاد پس از تولد، می‌تواند پا گذاشتن او در جهان خارج را، با وجود مولفه‌ای آشنا، اسان‌تر کند.”

  • ادویه‌ی کاری، آناناس و رابطه‌جنسی، وضع‌حمل را جلو می‌اندازند!

یک بررسی نشان‌داده که ۱۸% از زنان باردار بر این باور‌‌اند که مصرف ادویه کاری می‌تواند باعث وضع‌حمل آن‌ها شود. تعدادی دیگر بر این عقیده‌اند که آناناس سرعت فرایند‌ها، از جمله وضع حمل، را بالا می‌برد! ( آناناس دارای آنزیمی به نام “برومیلان” است که تصور می‌شود، باعث نرمی سرویکس یا دهانه‌ی رحم می‌شود، اگرچه میزان مصرف آن، برای ایجاد تأثیری این چنینی شناسایی نشده‌است). ایده‌ی تاثیر رابطه‌‌جنسی در زایمان‌ زودرس کما بیش جنبه‌ی علمی دارد.
مایع منی (semen)، محتوی پروستاگالاندین، هرمونی که برای القای زایمان استفاده می‌شود، است. آزادسازی اوکسی‌توسین و انقباضات مرتبط با ارگاسم در زنان، نیز به عنوان عوامل تحریک زایمان بیان می‌شوند ولی شواهد در این زمینه‌ها کامل نیست.


مقالات مرتبط:

 

حسین مصطفی‌نژاد