انتشار این مقاله


اقدامات لازم هنگام مواجهه با خون‌ریزی شدید

آشنا بودن با نحوه‌ی واکنش در مواقع خون‌ریزی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اورژانسی است. آموزش برخی فرآیندهای پایه‌ای مانند CPR ویا مقابله با خون‌ریزی شدید، می‌تواند فرد را از کام مرگ نجات دهد. به‌علاوه کیت‌های کنترل خون‌ریزی که شامل مواردی از جمله گاز پانسمان و شریان بند می‌باشد که در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار […]

آشنا بودن با نحوه‌ی واکنش در مواقع خون‌ریزی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اورژانسی است. آموزش برخی فرآیندهای پایه‌ای مانند CPR ویا مقابله با خون‌ریزی شدید، می‌تواند فرد را از کام مرگ نجات دهد.

به‌علاوه کیت‌های کنترل خون‌ریزی که شامل مواردی از جمله گاز پانسمان و شریان بند می‌باشد که در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از ابزار‌های کمکی به حساب می‌آیند.

خون‌ریزی شدید یکی از عوامل اصلی مرگ در افراد آسیب‌دیده و زخمی بوده و بیشتر از ۳۵ درصد اشخاص با خون‌ریزی شدید قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

بنا بر گفته دکتر متیو لوی، این عارضه تنها در آسیب‌های وخیم و بلایای طبیعی رخ نداده و آسیب‌های ناشی از تصادف‌های وسایل نقلیه و دستگاه‌های صنعتی سهم عظیمی از آن را تشکیل می‌دهند.

شروع کنترل خون‌ریزی شدید، با شناسایی نوع خون‌ریزی (داخلی یا خارجی بودن آن) آن آغاز می‌گردد. این نشانه‌ها شامل جریان شدید و سریع خون از محل زخم می‌باشد. برای کاهش سرعت خون‌ریزی استفاده از کیت‌های خون‌ریزی ویا ابزار‌های خاص الزامی نخواهد بود. با این حال استفاده از تلفن اورژانس و دریافت توصیه‌های مناسب، کمک کننده خواهد بود.

اولین عمل در مواجهه با فردی که دچار خون‌ریزی شده است، قرار دادن محکم هر دو دست بر روی زخم است. انجام این فرآیند بهتر است به کمک دست‌کش انجام می‌گردد اما در صورت نبود آن استفاده از سدی مانند لباس تمیز برای جلوگیری از ورود عفونت‌ها الزامی می‌باشد.

در مرحله بعد، باید فشار را بطور محکم و مستمر بر روی ناحیه خون‌ریزی اعمال کرد. بر اساس قوانین فیزیک بالاتر بودن فشار اعمالی به نسبت فشار هیدرواستاتیک جریان خون برای توقف خون‌ریزی الزامی خواهد بود.

یافتن محل اصلی خروج خون در زخم‌های بزرگ برای وارد ساختن فشار مناسب الزامی خواهد بود. همچنین برای زخم‌های بزرگ باید محل را جمع کرده تا استفاده از گاز استریل راحت تر گردد.

در صورت امکان، در زخم‌های دست و پا، عضو دچار خون‌ریزی بالاتر از بقیه بدن قرار داد شود. به این ترتیب فشار خون و در نتیجه خون‌ریزی کاهش پیدا می‌کند.

این روش در کنترل خون‌ریزی قسمت‌هایی از بدن که امکان قرار دادن آنها در سطحی بالاتر از سطح بدن وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که به علت نیروی جاذبه زمین، فشار خونریزی کمتر می شود.

لازم به ذکر است در صورت وجود شکستگی در عضو مربوطه، نباید از این روش استفاده کنید.
در صورت امکان روی زخم پانسمان بگذارید. اگر خون از بانداژ عبور کرد، شدت فشارتان را بیشتر کنید تا زمانی که خون‌ریزی متوقف شود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید