انتشار این مقاله


قاتلان زنان آمریکایی!

در این مقاله، به بررسی میزان قتل در بین زنان آمریکایی و تعمیم آسیب‌شناسی آن خواهم پرداخت.

بیشتر زنانی که در ایالات‌متحده به قتل رسیده‌اند، به دست شریک‌ سابق یا کنونی زندگی خود کشته‌شده‌اند، این موضوع را یک مطالعه‌ی فدرال بیان می‌کند.

‌مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، در باز‌بینی آمار قتل زنان از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ در ۱۸ ایالت این کشور، نشان‌داد، که در ۵۵% موارد خشونت‌خانگی عامل مرگ ۱۰۰۱۸ زن آمریکایی است.
دکتر امیکو پتروسکی، افسر علمی در سیستم ملی گزارشات مرگ ناشی از خشونت واقع در مرکز مراقبت و پیشگیری (CDC)، بیان می‌کند: “این موضوع در تمام گروههای قومی و نژادی صادق و پایدار بود، و مشخصاً موضوع خشونت نزدیکان به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامت عمومی تبدیل شده‌است.”

به گزارش CDC، قتل‌نفس پنجمین عامل عمده‌ی مرگ و میر در زنان ۱۸ تا ۴۴ سال است. در سال ۲۰۱۵، در ایالات متحده، ۳۵۱۹ زن و دختر با قتل‌نفس از دنیا رفته‌اند.

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهند که از هر ۵ قتل، ۴ تا از آن‌ها به خشونت‌خانگی و شرایط زندگی‌ زناشویی زنان در ارتباط‌اند. ۱۴‌% دیگر قتل‌ها مربوط به همسر یا شریک سابق زندگی  هستند. تقریبا یک‌سوم از قتل‌نفس‌های مرتبط با خشونت‌خانگی، بحث و مشاجره فرد را به کام مرگ کشانده‌است.
آمار‌ها نشان می‌دهند، که در یک مورد از هر ۱۰ مورد نیز حسادت یا عشق‌‌‌‌‌های سه نفره! عامل قتل‌نفس بوده‌اند. این دو مورد به شکل قابل‌توجه‌ای در بین قربانیان نژادهای اسپانیایی تبار بیشتر از گروه‌های نژادی سفید و سیاه، به چم می‌‌‌‌‌خورند.

در حدود ۱۱‌% از موارد، قربانی در چند ماه منتهی به قتل، تجربه‌ی خشونت و ضرب و شتم را داشته‌اند.

روث گلن، مامور اجرایی ائتلاف ملی ضد خشونت‌خانگی، می‌گوید: “این شرایط، اهمیت بسیار بالای اعتماد به غرایز و درونیات افراد در روابط را نشان می‌دهد. وقتی غرایزتان به شما چیزی را می‌گویند که واقعاً حقیقت ندارد، به این غرایز اعتماد کنید ، بنشینید و با خود بگویید که آیا واقعاً، رابطه‌ای که از آن دم می‌زنم، رابطه‌ی سالمی است؟”

بر اساس یافته‌های مطالعه، میزان مرگ و میر در زنان به شرح زیر است:

۱. زنان سیاه‌پوست بیشترین آمار مرگ را در قتل‌ها دارند (۴.۴ نفر در هر صد‌هزارنفر)،
۲. زنان هندی-آمریکایی و زنان بومی آلاسکا (۴.۳ نفر در هر صدهزار‌نفر)،
۳. زنان اسپانیایی‌تبار (۱.۸ نفر در هر صدهزارنفر)،
۴. زنان سفید‌پوست (۱.۵ نفر در هر صد‌هزار‌نفر)،
۵. زنان آسیایی و زنان ساکن جزایر اقیانوس‌آرام (۱.۲‌ در هر صد‌هزار‌‌نفر)

محققان دریافتند که به طور تقریبی یک‌سوم قربانیان در بازه‌ی سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بوده و اغلب از نژاد سیاه‌پوست و اسپانیایی هستند.
محققان CDC گزارش‌دادند که: “در ۵۴% موارد سلاح گرم به عنوان ابزار قتل بکار رفته‌است، در ۲۰% موارد، ابزار تیز و برنده عامل مرگ‌ بوده، در ۱۰‌% موارد خفه‌کردن و در ۸‌% موارد هم ابزار غیر‌برنده، به عنوان آلت‌قتاله استفاده‌ شده‌است.”

گلن در این مورد می‌گوید: “باور کردنش سخت‌بود که سلاح‌های گرم در روابط صمیمی چه کار‌ها که نکرده‌اند. این موضوع، موضوعی بحث‌بر‌انگیز و در عین حال کمتر بررسی شده‌است. این دلیل اهمیت و فراگیری این موضوع است. ما باید این شرایط را تغییر دهیم.”

CDC چندین راهکار را در راستای کاهش خشونت‌خانگی توصیه می‌کند که با آموزش افراد جوان آغاز می‌شود،” این را پتروسکی گفت و ادامه داد: “آموزش مهارت‌های روابط سالم به نوجوانان و جوانان، کلید واقعی مشکل است.”

خشونت‌خانگی را پایان دهید

او می‌گوید که سایر استراتژی‌های ارتقاء داده‌شده توسط CDC شامل موارد زیر است:

۱. تشویق مأموران اجرایی به استفاده از پرسشنامه‌های بررسی‌ ریسک مرگ و میر در زمان گزارش موارد خشونت‌خانگی. این پرسشنامه‌ها می‌تواند کمک کنند که قربانیانی که در آینده امکان تجربه خشونت‌خانگی را دارند، شناسایی شوند.
۲. درخواست از پزشک برای بررسی و ثبت علائم ضرب و شتم‌ خانگی و کمک‌گرفتن از خود قربانی احتمالی.
۳. ارتقاء و ارائه آموزش به افراد در زمینه‌ی مقابله با خشونت‌خانگی در خانواده‌ی خود و یا در ارتباط با افراد نزدیک.

پتروسکی می‌گوید: “مقابله با این مشکل نیازمند اقدامی از تمام جهات است.”

در هر کشوری راه‌هایی برای کمک‌گرفتن و جلوگیری از خشونت وجود دارد، برای مثال در کشورمان، ایران، گروه‌هایی با نام اورژانس‌اجتماعی انجام وظیفه می‌کنند که کار آن‌ها، پاسخ‌گویی و رساندن خود به محل درگیری است. در لینک زیر می‌توانید به سایت مربوط به این خدمات ورود پیدا‌کرده و اطلاعات بیشتری کسب‌کنید.


وب‌سایت: مرکز خدمات و اورژانس اجتماعی ایران
شماره‌ی تماس با نزدیک‌ترین مرکز فوریت‌: ۱۲۳

پتروسکی در مورد افرادی همچون ماموران اورژانس‌ اجتماعی می‌گوید: “آن‌ها دوره دیده‌اند که برای شما ایمن‌بودن را در این لحظات به ارمغان بیاورند، و می‌‌توانند شما را به اولین و مناسب‌ترین مرکز زیر صلاح ارجاع دهند.” درخواست برای کمک، بسیار حائز اهمیت است، و گلن در این مورد بیان می‌کند: “مرگبار‌ترین لحظات یک مشاجره و خشونت‌خانگی زمانی است که افراد می‌خواهند محل را ترک کنند. همیشه مراقب امنیت خود باشید و آن را در نظر بگیرید. یک قربانی بهتر از هر کس دیگری می‌تواند زمان درست انجام درست‌ترین تصمیم را، درک کند.”

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید