انتشار این مقاله


FDA به دنبال کاهش نیکوتین در سیگار

هدف از این تصمیم FDA، مبارزه با استعمال دخانیات ازطریق کاستن از اعتیادآوری آن‌هاست.

هدف از این تصمیم FDA، مبارزه با استعمال دخانیات از طریق کاستن از میزان اعتیادآوری آن‌ها است. سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده، تمرکز خود را بر کاهش میزان نیکوتین سیگار‌ها گذاشته و در نظر دارد با این کار از اعتیاد‌آور بودن این محصولات و سایر تولیدات نیکوتین‌‌دار (از جمله آدامس‌ها و…) بکاهد.

دکتر اسکات گاتلیب،از مأموران اجرایی FDA بیان می‌کند: “بر همین اساس، FDA درحال به تأخیر انداختن اجرای قوانین حاکم بر سیگارها  و سایر دوخانیات فروشگاه‌ها، تا سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است. این بازه‌ی زمانی، این اطمینان را می‌تواند ایجاد کند که استاندارد‌های مناسبی در این راستا اتخاذ‌ شوند.”

گاتلیب ادامه می‌دهد: “ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این محصولات، بالاخص سیگار، به سمت تنظیمات و برنامه‌ریزی‌های مناسبی پیش برود که آن را کم خطر تر و ایمن تر می‌سازد. این دقیقاً به این معناست که ما از رسیدن این محصولات به نقطه‌‌‌ای از استاندارد‌ها  اطمینان حاصل کنیم.”

محوریت قدم‌های جدید FDA در رابطه با کنترل تمباکو، باوری است  که از استعمال این محصولات توسط کودکان و نوجوانان ممانعت می‌کند، در واقع قوانین نیازمند بازنگری و کاستن از این طیف مصرف‌کننده است.

پتریکا فولان، مسئول سلامت نورس-ول در بخش کنترل تمباکو نیویورک، از این تصمیم FDA مبنی بر توجه بیشتر به استعمال دخانیات توسط کودکان استقبال‌کرده و در این باره چنین می‌گوید: “مشخص نمودن نقش زیان‌بار طعم‌ها، ازجمله منتول، در ابتدای مصرف تمباکو، می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین قدم‌های ما به سوی کاهش مصرف تمباکو در میان جوانان باشد. نه فقط بخاطر این که این مزه‌ها برای جوانان خوشایند به نظر می‌آید، بلکه اسیب‌زایی این محصولات برسلامت ریه‌ها نیز ، از عاملان این هدفگذاری بوده‌است.”

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات‌متحده (CDC)، استعمال سیگار، در حال سوق‌دادن افراد در ایالات متحده، به سمت بیماری و مرگ است. مطالعات نشان‌داده اند که بیشتر مصرف ‌کنندگان سیگار، از دوران نوجوانی شروع به استعمال نموده‌اند و هدف FDA خاموش‌کردن این روند در نطفه است! کاری که تاثیر بسزایی را بر میزان ابتلا به بیماری‌های ریوی خواهد نهاد.

اما انجمن ریه آمریکا بر این عقیده است که به تعلیق در آوردن قوانین سیگار و دخانیات توسط FDA، می‌تواند موجب آسیب بیشتر به نوجوانان گردد!
اریکا سوارد، معاون انجمن در حفظ حقوق ملی، بیان می‌کند: “انجمن ریه نگران‌شده است، آنچه که در این جا مشخص است، این است که FDA به نام “برداشتن قدمی در راستای بهبود شرایط، در حال تضعیف محافظت از سلامت عمومی در برابر سیگار و دخانیات است. این تضعیف زمانی شروع می‌شود که FDA برای مدت ۵ سال، نظارت و قوانین حاکم بر این زمینه را تعلیق کند و این همان آسیب اصلی به کودکان و نوجوانان است.”

گاتلیب می‌گوید: “شاید مهم‌ترین بخش از برنامه‌ی FDA این موضوع باشد: (ارتقاء و پیش‌برد نظارت بر کاهش میزان نیکوتین سیگار‌های قابل اشتعال، تا حد غیر اعتیادآور). اگر سیگار‌ها بیش از این اعتیاد‌آور نباشند، ما می‌توانیم قدم‌های متعادل بیشتری را در راستای نو‌آوری‌های جدید برداریم. نو‌آوری‌هایی که می‌توانند به مصرف‌کنندگان کنونی سیگار کمک کنند که از مصرف سیگار‌هایی با آسیب‌زایی بالا دست بر‌داشته و به سمت استفاده از محصولات و تولیدات ایمن‌تر و سالم‌تر ترغیب شوند.”

نیکوتین عامل سرطان‌زایی و بیماری‌زایی سیگار نیست، بلکه مواد شیمیایی دیگری که از سوختن تنباکو متساعد می‌شوند، متهمان اصلی این شرایط هستند. نیکوتین به هر حال، جزء اعتیاد آور مسئله است.

مت میرز، رئیس کمپین کودکان رها از تنباکو، می‌گوید: “قدم‌هایی که FDA قصد برداشتن آن‌ها را دارد، خلاقانه‌اند، اما امکان دارد به سر انجام نرسند. جنبه‌ای که گاتلیب در کلیّت موضوع به آن اشاره کرد، وسیع‌ترین و قابل بحث‌ترین موضوع در کاهش میزان مرگ و بیماری ناشی از مصرف دوخانیات است. در‌حالی که باز هم سیگار  و دخانیات در فورشگاه‌ها و سوپر‌مارکت‌ها عرضه می‌شوند.”

هر برنامه‌‌‌‌ای با هدف هدایت صنعت سیگار به سمت کاهش میزان نیکوتین در محصولات آن، پا به میدان بگذارد، راه طولانی و طاقت‌فرسایی را درپیش خواهد داشت. این برنامه، احتمالا همان مشکلات قبلی سیگار‌های کم‌نیکوتین را زنده خواهد‌کرد و افراد برای آن که بتوانند از همین مقدار نیکوتین موجود استفاده کنند و از ان تاثیر بگیرند، دم‌های عمیق‌تری را در مکیدن دود سیگار بکار می‌بستند که نتیجه‌ای جز بیماری و مرگ و میر بیشتر نداشت.

مشکل بعدی که این برنامه، به گفته‌ی گاتلیب، احتمالا با آن رو‌به‌رو خواهد شد، به راه افتادن بازار سیاه برای سیگار‌های با نیکوتین بالا است. FDA فکر می‌کند که ارائه‌ی ایمن‌تر نیکوتین در تولیداتی مانند سیگار و آدامس‌های نیکوتینی، برای مصرف‌کنندگان آن‌ها ضروری است.

میچ زیلر، مسئول مرکز تولیدات تمباکو در سازمان FDA، بیان می‌کند: “این فرصتی برای چینش دوباره‌ی گفتگو‌ها در مورد سیگار است. ما باید چندین سوال سخت در مورد منافع و معایب هر‌گونه تکنولوژی جدید، بپرسیم. اما این سوالات باید از مجرایی باز‌تعریف‌شده پرسیده شوند، این که چه چیزی مورد نیاز است که هدایت‌گر اصلی ایجاد بیماری و مرگ ناشی از استفاده‌ی تمباکو را مشخص کند، عاملی که همان سیگار است.”

آژانس همچنین جایگاه خود را در مالیات بر سیگار باز بینی خواهد کرد، موضوعی که درمورد تنظیم خاص این دسته از دخانیات بحث می‌کند.

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید