انتشار این مقاله


نانوذرات آغشته به زردچوبه؛ درمان پیشنهادی جدید برای نوروبلاستوما

نوروبلاستوما سرطانی است که در سلول‌های اولیه عصبی و به طور معمول در بافت غده آدرنال شروع می‌شود. سالانه حدود ۷۰۰ مورد جدید ابتلا به ملانوما که اکثرا کودکان هستند، در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود. نوروبلاستومای حاد معمولا به درمان‌های استاندارد موجود مقاوم بوده و به سختی قابل درمان محسوب می‌شوند. کورکومین ماده‌ای با […]

نوروبلاستوما سرطانی است که در سلول‌های اولیه عصبی و به طور معمول در بافت غده آدرنال شروع می‌شود. سالانه حدود ۷۰۰ مورد جدید ابتلا به ملانوما که اکثرا کودکان هستند، در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود. نوروبلاستومای حاد معمولا به درمان‌های استاندارد موجود مقاوم بوده و به سختی قابل درمان محسوب می‌شوند.

کورکومین ماده‌ای با خاصیت ضد سرطانی است که به طور طبیعی در ادویه‌ی زرد چوبه وجود دارد اما حلالیت کم و ناپایداری این ماده، توانایی ما در استفاده دارویی از آن را به چالش کشیده است.

محققان دانشگاه فلوریدا با همکاری بیمارستان کودکان نومورس دریافتند که می‌توان از نانوذرات برای رساندن کورکومین به سلول‌های تومور استفاده کرد.

پروفسور مهر در این زمینه می‌گوید:

کارایی این روش نشان می‌دهد که می‌توان از نانو ذرات به‌عنوان وسیله‌ای موثر برای تحویل سایر داروهای ضدسرطان به تومورها استفاده کرد.


مقاله مرتبط: استفاده از نانوذرات برای درمان سرطان‌ سینه


در واقع این روش درمانی جدید بدون داشتن سمیت درمان‌های تهاجمی، می‌تواند تاثیرات دیررسی بر سلامتی بیماران داشته باشد.

این روش شامل بارگذاری کورکومین در نانوذرات سریمی و سپس پوشاندن آن‌ها با دکستران است تا در سطح سلول‌های مبتلا نوروبلاستومای حاد و سلول‌های سالم آزمایش شوند. نتایج این مطالعه نشان دهنده مرگ سلولی قابل توجهی در سلول‌های توموری نوروبلاستوما بود درحالی که این ترکیب بر روی سلول‌های سالم فاقد سمیت بوده یا سمیت بسیاری کمی دارد.

در مجموع می‌توان گفت استفاده از نانو ذرات راهی جدید برای درمان سلول‌های سرطانی که به روش‌های سنتی درمان مقاوم‌اند. محققان امیدوارند که بتوانند از نانوذرات برای شخصی سازی درمان برای بیماران و کاهش عوارض درمانی در بافت‌های سالم استفاده کنند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید