انتشار این مقاله


ایجاد تغییرات کوچک‌تر در زندگی؛ رسیدن به اهداف بزرگ‌‌تر

در اینکه به وجود آوردن عادات جدید موجب می‌شود که شما زندگی طولانی‌تر، خوشحال‌تر و سالم‌تری داشته باشید، هیچ شکی نیست.از به وجود آوردن تغییرات کوچک در زندگیتان نترسید.همیشه برای به وجود آوردن تغییر به اینکه چرا می‌خواهید این تغییر به وجود آید فکر کرده و هیچ‌وقت دست از تلاش برندارید تا به بهترین انسان از نظر خودتان تبدیل شوید.

خیلی از ما به دنبال جواب سوال درباره‌ی مدت زمانی که طول می‌کشد تا به چیز جدیدی عادت کنیم، هستیم. یک باور قدیمی وجود دارد که می‌گوید تنها ۲۱ روز زمان لازم است تا شما عادت جدیدی را در خود شکل دهید. دکتر مکسول مالتز۱ نیز در بیمارانی که تحت جراحی پلاستیک قرار گرفته بودند مشاهده کرد که حداقل ۲۱ روز طول می‌کشد تا آن‌ها به قیافه‌ی جدید خود عادت کنند. او خود نیز در هنگام تلاش برای شکل‌دهی عادت جدید متوجه طول کشیدن آن به مدت ۲۱ روز شد.

خیلی از انسان‌ها این باور را دنبال کرده و آن را ادامه دادند درحالی که بعدها مشخص شد که این باور چندان هم درست نیست! طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ توسط UCL انجام شد، محققان دریافتند که مدت زمانی که طول می‌کشد فردی به چیز جدیدی عادت کند در هر شخص متفاوت است ولی به طور میانگین آن را ۶۶ روز در نظر می‌گیرند. برای موفق شدن در به دست آوردن عادت جدید اول باید یک زمینه‌ی مشخص برای آن تعیین نمود. گرفتن عادت جدید حتی در ۳ روز هم امکان پذیر است، باور نمی‌کنید؟!

اگر چیزی را بخواهید حتما راهی برای آن پیدا می‌کنید؛

برخلاف تلاش‌کردن برای یادگیری برخی مهارت‌ها، گرفتن عادت جدید مستلزم عزم و تصمیم جدی است. یادگیری مهارت جدید نیازمند تجربه و استعداد انسان بوده که اگر یک برنامه‌ی مشخص و مفیدی داشته باشید می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را یاد بگیرید، در غیر این صورت یادگیری آن نیازمند زمان طولانی‌تری خواهد بود.
برای مثال می‌توان گفت که کودک ۸ ساله در یادگیری زبان جدید سریع‌تر از یک فرد ۸۵ ساله است چراکه مغز کودک ۸ ساله آماده‌تر برای دریافت اطلاعات جدید است (استعداد) و همین‌طور فردی که زبان مادری او لاتین بوده و می‌خواهد زبان اسپانیایی یاد بگیرد، چون زبان لاتین زیر ساخت زبان اسپانیایی است او نسبت به فردی که زبان لاتین بلد نیست، بهتر و سریع‌تر می‌تواند زبان اسپانیایی را یاد بگیرد (تجربه).

فراگیری عادت جدید کاملا متفاوت از یادگرفتن زبان جدید است. به دست آوردن عادت جدید بستگی دارد به این که چقدر آن را از صمیمِ قلبمان پذیرفته و می‌خواهیم. برای گرفتن تصمیم روزانه شما در مغز خود دلیل‌های بسیاری برای آن مطرح می‌کنید برای عادت جدیدتان نیز باید این‌ کار را انجام دهید. کار دیگری که باید انجام دهید، ایجاد محیطی است که شما را از نظر روحی تقویت کند.

شما برای ترک کردن سیگار به مهارت جدیدی روی نمی‌آورید بلکه خود را متعهد به ترک کردن سیگار کرده و محیط اطراف خود را تغییر می‌دهید مانند: دور انداختن سیگارهای موجود در خانه و جیب‌ لباس‌هایتان و یا حتی در ماشین ، دوری کردن از محیط‌هایی که ممکن است شما را تحریک به سیکار کشیدن کند.

سعی کنید برای ایجاد چند عادت به صورت همزمان اقدام نکنید؛

اینکه با خود فکر کنید ” باید ۵ روز در هفته به باشگاه بروم، سیگار کشیدن را ترک کنم، فست‌فود نخورم و منظم باشم” درست است که نوعی اهمیت به خود محسوب می‌شود و خیلی هم خوب بوده اما اگر همه‌ی این کارها را باهم امتحان کنید مطمئن باشید که شکست خواهید خورد.
در جایگزین کردن عادات بد با عادات خوب با یک‌سری از مشکلات و سختی‌ها مواجه خواهید شد بنابراین بهتر است از عادات کوچک‎تر و آسان‌تر شروع کرده تا خسته و نا‌امید نشده و برای فراگیری عادات بزرگ‌تر انگیزه داشته باشید.

۷ راه حل برای فراگیری عادات جدید به صورت آسان:

۱.به شبکه‌های اجتماعی ”نه” بگویید:

شبکه‌های اجتماعی بهترین نوع وسیله برای ارتباط با دوستان هستند اما در عین حال وقت گران‌قیمت انسان را مانند زالو می‌مکند! به طور متوسط هر فرد روزانه ۲ ساعت از وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند حال با خود فکر کنید که در آن ۶۰ ساعت اضافه در ماه می‌توانید چه کارها که نکنید! استفاده از شبکه‌های اجتماعی علاوه بر اینکه وقت ما را می‌گیرند،می‌توانند معتاد نیز بکنند! با هربار واکنش نشان دادن به هر پیام، در بدن ما دوپامین آزاد می‌شود و رفته رفته بدن به آن عادت می‌کند به خاطر همین علت است که بسیاری از افراد نمی‌توانند از کامپیوتر و گوشی خود جدا بمانند؛ آن‌ها وابسته و معتاد شده‌اند.

اصطلاحی وجود دارد به نام FOMO۲ که درواقع بیان‌کننده‌ی القای حس استرس اضافی در زندگی است. بعضی از اشخاص احساس می‌کنند که اگر با سایر افراد موجود در جهان در ارتباط نباشند، فراموش می‌شوند! که حس کاملا اشتباهی است. برای از بین بردن این حس بهتر است هفته‌ای یک روز از شبکه‌های اجتماعی خود بیرون آمده و وقت ارزشمند خود را صرف کارهای مهم‌تری در زندگی کنید.

۲. تندخوانی را تمرین کنید:

تندخوانی به شما کمک می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان مطالب بسیاری را بخوانید. با این کار هم مطالعه می‌کنید و هم مطالب اصلی هر متن را سریع‌تر از فرد معمولی متوجه می‌شوید. یک تندخوان در هر دقیقه می‌تواند ۱۵۰۰ کلمه و در کل یک متن را در ۵۰ دقیقه بخواند در حالی که یک فرد معمولی تنها ۳۰۰ کلمه و یک متن را در ۵.۵ ساعت می‌خواند.

۳.روزانه ۱۰ مورد از ایده‌های خود را روی کاغذ بنویسید:

شما ایده‌های بسیار عالی در ذهن خود دارید که از آن‌ها بی‌خبرید و با ننوشتن آن‌ها به راحتی می‌توانید فراموششان کنید. با نوشتن این ایده‌ها به مغز خود اجازه‌ می‌دهید تا به چیز‌های دیگر فکر کند و خودتان نیز بعداً می‌توانید به این ایده‌ها مراجعه کرده و از آن‌ها استفاده کنید. شاید در اوایل ارتباط خاصی بین ایده‌ی به وجود آمده در حمام با ایده‌ی ناگهانی در هنگام کار نباشد اما بعد از گذشت مدتی می‌توانید بین آن‌ها ارتباط پیدا کرده و این ایده‌ی تکمیل شده، زندگی شما را تغییر دهد.

۴. به آلبوم موسیقی جدید گوش دهید:

گوش دادن به موسیقی تکراری راحت است اما با گوش دادن به موزیک جدید، شما به مغز خود اجازه می‌دهید تا چیزهای جدید را پذیرفته و نیز با توانایی‌های بیشتری از مغز خود آشنا می‌شوید. این عادت یکی از راحت‌ترین آن‌ها است زیرا اگر شما علاقه‌ای به آن موزیک جدید در حال پخش نداشته باشید، به راحتی آن‌ را عوض خواهید کرده و سراغ آهنگ بعدی می‌روید.

۵. روزانه به مدت ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید:

اگر با کارهای روزانه سرتان مشغول شود، به راحتی ورزش را فراموش کرده و به تماشای تلویزیون پناه می‌آورید! پیاده‌روی گردش‌خون شما  را بهبود می‌بخشد و باور کنید شما نیاز دارید که روزانه به مدت ۳۰ دقیقه زیر آفتاب مانده تا ویتامین D کافی را دریافت کنید! البته باید گفت بدون ضدآفتاب! اگر قصد استفاده از ضدآفتاب را دارید باید مدت بیشتری را زیر آفتاب بگذرانید. عدم تحرک می‌تواند به اندازه‌ی سیگار کشیدن برای سلامتی شما مضر باشد.

۶. یک ساعت زودتر از همیشه بیدار شوید:

برای خیلی از انسان‌ها زود بیدارشدن کار سختی است ولی فقط به خاطر اینکه آن‌ها به خوابیدن عادت کرده‌اند. با زود بیدار شدن مغز شما فعال‌تر شده و شما وقت کافی برای ورزش و خوردن صبحانه کامل خواهید داشت. بهتر است کارهای خود را در صبح انجام دهید زیرا در هنگام صبح حواس‌پرتی شما کاهش یافته و تمرکز افزایش می‌یابد.افراد موفقی مانند میشل اوباما۳ و تیم کوک۴ کسانی هستند که زود بیدار شده و کارهای خود را در هنگام صبح انجام می‌دهند. هیچ حسی دردناک‌تر از درد عضلانی نیست پس بهتر است با زود بیدار شدن و دادن کش و قوس به کمرتان از این اتفاق پیشگیری کنید و روز خود را با انرژی و حس خوب به پایان برسانید.
اگر یک ساعت زود بیدار شدن برای شما غیر ممکن است، می‌توانید آن را به هدف و یا بهتر است بگوییم به عادت کوچک‌تری تبدیل کنید. مثلا ۱۵ دقیقه یا ۳۰ دقیقه زودتر از ساعت عادی بیدار شدن خود، بیدار شوید.

۷. روزانه ۱۰ دقیقه مدیتیشن انجام دهید:

با مشغله‌ها و فشارهای روزانه امکان ندارد شخص بتواند بهترین کارمند یا والدین و یا دوست باشد و بهتر است روزانه ۵-۱۰ دقیقه از وقت خود را صرف خودمان کرده و در این مدت بدن خود را ریلکس کرده و تمام سختی‌ها و فشارهای روزانه را از آن دور کنیم. با این کار افکار بیهوده از ذهنمان خارج شده و مغز به چیزهای مهم‌تری در زندگیمان فکر خواهد کرد. مدیتیشن برای کاهش استرس نیز مفید است، البته به شرط این که آن را مداوم انجام دهید.

تغییرات کوچک موجب رسیدن به اهداف بزرگتر خواهند شد؛

در این که به وجود آوردن عادات جدید موجب می‌شود که شما زندگی طولانی‌تر، خوشحال‌تر و سالم‌تری داشته باشید، هیچ شکی نیست. از به وجود آوردن تغییرات کوچک در زندگیتان نترسید. همیشه برای به وجود آوردن تغییر، به این که چرا می‌خواهید این تغییر به وجود آید فکر کرده و هیچ‌وقت دست از تلاش برندارید تا به بهترین انسان از نظر خودتان تبدیل شوید.


پی‌نوشت

۱. Maxwell Maltz

۲. Fear of missing out

۳. Michelle Obama

۴. Tim Cook

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید