انتشار این مقاله


آشنایی با نوع جدیدی از تومورهای کبدی

به تازگی مطالعه‌ای در بیمارستان کودکان لس آنجلس در زمینه تومور بدخیم هپاتوسلولار (HEMNOS) انجام شده است، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد این نوع تومور ویژگی‌هایی مشابه سرطان‌های کبدی کودکان یعنی کارسینوما هپاتوسلولار (HCC) و هپاتوبلاستوما (HB) دارد، اما اغلب در بزرگسالان دیده می‌شود. اگرچه HEMNOS پیش آگهی بسیار کمی دارد اما تصور می‌شود، افرادی که […]

به تازگی مطالعه‌ای در بیمارستان کودکان لس آنجلس در زمینه تومور بدخیم هپاتوسلولار (HEMNOS) انجام شده است، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد این نوع تومور ویژگی‌هایی مشابه سرطان‌های کبدی کودکان یعنی کارسینوما هپاتوسلولار (HCC) و هپاتوبلاستوما (HB) دارد، اما اغلب در بزرگسالان دیده می‌شود. اگرچه HEMNOS پیش آگهی بسیار کمی دارد اما تصور می‌شود، افرادی که قبلا از این بیمار نجات یافته‌اند بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری هستند.


مقاله مرتبط: سرطان کبد


در گذشته HEMNOS بیشتر شبیه به HCC درمان می‌شد، اما محققان دریافتند کودکان مبتلا به HEMNOS به روش‌های درمانی مشابه درمان HB بهتر پاسخ می‌دهند.

محققان ۱۱ بیمار ۴ تا ۱۵ ساله مبتلا به این نوع سرطان کبد را تحت بررسی قرار دادند، تمام این افراد مثل افراد مبتلا به HB تحت شیمی درمانی و عمل جراحی قرار گرفتند. بقای بالای این بیماران نیز تاکید می‌کند که بهتر است HEMNOS را زیر‌مجموعه‌ای از هپاتوبلاستوما بدانیم. لازم به یادآوری است که وجود چنین تعریف و دسته بندی از بیماری‌ها کمک می‌کند تا بیماران بهترین درمان را دریافت کنند.

در مرحله بعد محققان برای تعریف بهتر این گروه خاص از تومورها، مطالعات پاتولوژیکی را روی نمونه‌هایی که قبل از شروع شیمی درمانی از بیماران گرفته بودند، آغاز کردند. در شش مورد از نمونه‌ها ویژگی‌های بافت شناسی ‌HB و HCC با هم تداخل داشتند، در چهار مورد ویژگی‌های HB غالب بود اما اثراتی از  HCC نیز دیده می‌شد و در یک مورد فقط HB وجود داشت.

محققان بیان ژن تلومراز (TERT) را نیز در این بیماران مورد بررسی قرار دادند، این ژن یک پروتئین پیچیده را تولید می‌کند که برای زنده ماندن سلول‌های سرطانی حیاتی است. بررسی‌ها نشان داد که این ژن در ۹ نفر از ۱۱ بیمارمورد مطالعه بیان شده است.

در مراحل بعدی محققان قصد دارند تفاوت‌های ژنوم تومورهای HEMNOS را با HB و HCC مورد مطالعه قرار دهند تا بینش پاتوفیزیولوژی‌شان را در باره این سرطان افزایش دهند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید