انتشار این مقاله


عوارض سرطان: مشکلات جنسی و باروری زنان

از عوارض جانبی سرطان ایجاد مشکلاتی در مسايل جنسی و باروری است.

بسیاری از درمان‌های سرطانی و برخی انواع سرطان‌ها می‌توانند عوارض جانبی مرتبط با مسائل جنسی و باروری ایجاد کنند. شما این مشکلات را بسته به نوع درمان‌های دریافتی، سن شما هنگام دریافت درمان و مدت این مشکلات از شروع دریافت درمان‌ها خواهید داشت.


دانستن تأثیر درمان تجویز شده بر باروری قبل از شروع درمان اهمیت دارد؛ بسیاری از زنان نیز صحبت با پزشک و پرستار درباره‌ی مشکلات جنسی‌ را (که در طول دوره‌ی درمان ممکن است پیش بیاید) سودمند دانسته‌اند. دانستن این مسائل به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم را بگیرید.

درمان‌هایی که ممکن است موجب مشکلات جنسی و باروری بشوند

۱. برخی از انواع شیمی‌درمانی می‌توانند موجب علائم یائسگی زودرس شده (گرگرفتگی، خشکی واژینال، عدم قاعدگی یا قاعدگی نامنظم و احساس تحریک‌پذیری) یا باعث عفونت واژینال شود. همچنین این مورد می‌‌تواند باعث ناباروری موقتی یا دائمی شود.

۲. هورمون‌درمانی می‌تواند رشد برخی از انواع سرطان را، نظیر سرطان سینه، متوقف کرده یا کند سازد. با این‌حال سطح هورمونی کم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. (از جمله گرگرفتگی، ترشحات یا درد واژینال و دشواری در رسیدن به ارگاسم). این مشکلات در زنان بالای ۴۵ سال شایع‌تر است.

۳. پرتودرمانی نواحی لگن (واژن، رحم یا تخمدان) می‌تواند باعث مشکلات زیر شود:

ناباروری

علائم یائسگی (گرگرفتگی، خشکی واژن و عدم قاعدگی)

درد یا ناراحتی هنگام رابطه‌ی جنسی

ریسک بالای نواقص مادرزادی؛ از روشی برای پیشگیری یا اجتناب از بارداری استفاده کنید.

تنگی واژن (انعطاف کم، باریکی، واژن کوتاه‌تر)

خارش، سوزش یا خشکی واژن

آتروفی واژن (عضلات واژن ضعیف شده و دیواره‌های آن نازک می‌شود)

۴. جراحی سرطان‌های رحم، مثانه، فرج، آندومتر، سرویکس و تخمدان باعث عوارض جانبی مرتبط با ناباروری و مسائل جنسی می‌شود؛ این مورد به اندازه و موقعیت تومور بستگی دارد.

۵. سایر عوارض جانبی سرطان و درمان‌های آن، نظیر خستگی و اضطراب، می‌تواند تمایل به فعالیت جنسی را کاهش دهد.

چه در انتظار شماست

پیش از شروع درمان با تیم درمانی خود صحبت کنید تا بدانید بر اساس نوع درمانی که دریافت می‌کنید چه در انتظار شماست. درباره‌ی مسائل زیر به دنبال پاسخ باشید:

ناباروری: از پزشک خود بپرسید آیا درمان موجب کاهش باروری یا  ناباروریتان می‌شود؟ اگر تصمیم دارید بعد از دوره‌ی درمان بچه‌دار شوید، قبل از شروع درمان با پزشک یا پرستارتان صحبت کنید. درباره‌ی گزینه‌هایتان بیشتر بدانید؛ بانکینگ جنین، بانکینگ بافت تخمدانی، تَرانهِش تخمدان و کارآزمایی بالینی برای بانکینگ تخمک. با پزشک خود یا متخصص ناباروری درباره‌ی این اقدامات و سایر اقداماتی که می‌توانید از طریق کارآزمایی‌های بالینی انجام دهید صحبت کنید.

پیشگیری از بارداری: پیشگیری از بارداری در طول درمان و مدتی پس از آن اهمیت دارد. از پزشک یا پرستار درباره‌ی روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری سوال کرده و بهترین راه را انتخاب کنید.

فعالیت جنسی: از پزشک یا پرستارتان درباره‌ی داشتن فعالیت جنسی در دوره‌ی درمانی بپرسید. بیشتر مردان می‌توانند فعالیت جنسی داشته باشند؛ اما برای اطمینان شاید بخواهید از پزشکتان بپرسید.


مقاله‌ی مرتبط: عوارض سرطان: مشکلات جنسی و باروری مردان


الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید