انتشار این مقاله


نقش کریستال‌های کلسترول در حملات قلبی

با بررسی ۲۴۰ بیمار ارژانسی در دانشگاه ایالتی میشیگان، نقش کریستال‌های کلسترول در حملات قلبی مشخص شد. George Abela، متخصص قلب و عروق و نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، با بررسی ماده مسدود کننده‌ی عروق کرونری بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، دریافت که ۸۹ درصد از این افراد دارای مقدار زیادی کریستال کلسترول هستند. منشا […]

با بررسی ۲۴۰ بیمار ارژانسی در دانشگاه ایالتی میشیگان، نقش کریستال‌های کلسترول در حملات قلبی مشخص شد.

George Abela، متخصص قلب و عروق و نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، با بررسی ماده مسدود کننده‌ی عروق کرونری بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، دریافت که ۸۹ درصد از این افراد دارای مقدار زیادی کریستال کلسترول هستند.

منشا این کریستال‌ها پلاک‌های کوچکی هستند که از چربی، کلیسم و سایر مواد، در قلب ساخته می‌شوند. با گذر زمان این مواد وارد عروق کرونری شده و در آن‌جا متبلور شده و باعث تنگی عروق می‌شوند. از آن‌جا که مطالعات قبلی تایید کننده‌ی افزایش حجم کلسترول هنگام تبلور هستند، چگونگی پارگی و مسدود شدن عروق در هنگام حملات قلبی قابل توجیح است.  با بررسی بیشتر نمونه‌های مربوط به بیماران، مشاهده شد که بعد از حمله‌ی قلبی خوشه‌های کریستال بزرگ می‌شکنند و دوباره به پلاک تبدیل شده و به قلب بازمی‌گردند.

با پژوهش‌های بیشتر مشخص شد، این کریستال‌ها می‌توانند با فعال کردن ملکول‌های التهابی بتا اینترلوکین۱ انسداد عروق کرونری را تشدید کنند.

Abela  می‌گوید:

اکنون با مشخص شدن نقش این کریستال‌ها در تحریک حملات قلبی و انسداد عروق، می‌دانیم درمانی که بتواند به انحلال این کریستال‌ها کمک کند می‌تواند آسیب‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد.


مقاله مرتبط: حمله قلبی خاموش


حفاظت از عضله قلب مهم‌ترین جنبه درمان حملات قلبی است، بنابراین محققان در تلاشند درمان‌های هدفمندی ارائه کنند که با باز کردن عروق مسدود شده و جلوگیری از تشدید انسداد، از عضله قلبی محافظت کنند.

بعضی از درمان‌های پیشنهادی شامل استفاده از داروی استاتین برای کاهش میزان کلسترول خون و تزریق وریدی دوز پایینی از آسپرین و سایر حلال‌های الکلی است. استفاده از این روش‌ها می‌تواند عوارض بیماری را کاهش داده و به بهبود زندگی بیمار کمک کند. همچنین کارآزمایی بالینی یک آنتی بادی تایید شده توسط FDA به نام کاناکینوماب نشان داد می‌توان با ازکار انداختن بتا اینترلوکین۱، احتمال وقوع حملات قلبی را کاهش داد.

در پایان لازم است بدانیم بهترین راه برای جلوگیری از تشکیل این کریستال‌ها ورزش، کاهش کلسترول رژیم غذایی و درصورت نیاز استفاده از دارو‌های استاتین است.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید