انتشار این مقاله


غذای پرکالری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

رژیم غذایی افراد نقش مهمی در خطر ابتلای آن‌ها به سرطان دارد، به‌طوری که تحقیقات کنونی نشان می‌دهند؛ تصحیح رژیم غذایی می‌تواند از حدود ۳۰ درصد سرطان‌ها جلوگیری کند. پیش از این تحقیقات وجود ارتباط مستقیم بین چاقی و خطر به برخی سرطان‌ها را اثبات کرده‌اند، اما موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته، […]

رژیم غذایی افراد نقش مهمی در خطر ابتلای آن‌ها به سرطان دارد، به‌طوری که تحقیقات کنونی نشان می‌دهند؛ تصحیح رژیم غذایی می‌تواند از حدود ۳۰ درصد سرطان‌ها جلوگیری کند.

پیش از این تحقیقات وجود ارتباط مستقیم بین چاقی و خطر به برخی سرطان‌ها را اثبات کرده‌اند، اما موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته، ارتباط چگالی انرژی غذایی (نسبت انرژی به وزن مواد غذایی) با خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی است.


مقاله مرتبط: از رابطه‌ی چاقی و سرطان چه می‌دانید؟


چگالی انرژی غذایی (DED) بیان کننده‌ی ارتباط کالری با میزان مواد مغذی است. غذاهای کامل مثل سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات DED کمی دارند، زیرا مواد مغذی زیادی را در ازای کالری کمتری دریافت می‌کنند؛ اما غذاهای پرچرب فرآوری شده مثل پیتزا و همبرگر DED زیادی دارند زیرا همراه با جذب مواد مغذی‌شان، کالری زیادی دریافت می‌کنید.

برای یافتن این ارتباط، محققان DED رژیم غذایی گروهی از زنان یائسه اندازه گیری کردند. آن‌ها برای اینکه بتوانند نقش DED را صورت مستقل از نقش توده بدنی (BMI) بررسی کنند، شرکت کنندگان این مطالعه را از بین افرادی که وزن طبیعی دارند انتخاب کردند. نتایج این پژوهش نشان داد مصرف غذاهایی با DED بالا خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی را در زنان یائسه‌ای که وزن طبیعی دارند، حدود ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

اگر چه افزایش DED افزایش وزن را به دنبال دارد، اما طبق بررسی‌های انجام شده ارتباط DED و سرطان، مستقل از وزن فرد و به علت اختلالات متابولیسمی است که در ایجاد سرطان نقش مستقیم دارند.

دکتر Cynthia A. Thomson با توجه به نتایج بدست آمده می‌گوید:

برخلاف انتظار ما، DED به طور مستقل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. پس تنها کنترل وزن برای پیش گیری از سرطان کافی نیست و توصیه می‌کنیم افراد با تصحیح رژیم غذایی، DED را نیز کاهش دهند.

اگر چه مطالعات بیشتری برای مشخص کردن ارتباط  DED و سرطان در جوانان و مردان لازم است، اما این نتایج به ما اجازه می‌دهد به زنان یائسه توصیه کنیم؛ برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، غذاهایی با DED کم‌تر مصرف کنند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید