انتشار این مقاله


هورمون اکسی‌توسین باورهای معنوی را تقویت می‌کند

به نظر می‌رسد اکسی‌توسین، هورمون دوست داشتن (!) نقشی بیشتر از چیزی که ما فکر می‌کنیم در ارتباطات اجتماعی و باورهای ما داشته باشد.

محققان به تازگی پیشنهاد کرده‌اند که این هورمون باورهای معنوی ما را نیز تقویت می‌کند! مخصوصاً در مردان.

محققانی از دانشگاه Duke در دورهام گزارش داده‌اند که دادن اکسی‌توسین به مردان که توسط یک اسپری از راه بینی انجام می‌شود، حس معنوی بیشتری به آن‌ها در مقایسه با کسانی که حالت عادی دارند، می‌دهد. علاوه بر این مردانی که اکسی‌توسین دریافت کرده‌ بودند تجربه‌ی مثبت‌تری از احساس هنگام مدیتیشن نشان می‌دادند. اکسی‌توسین هورمون و پبام‌رسانی شیمیایی است که توسط هیپوتالاموس ساخته می‌شود و در زنان هنگام تولد نوزاد و شیردهی نقش بسیار مهمی ‌دارد. همچنین این هورمون نقش بسزایی در پیوند مادری و ارتباطات اجتماعی ار خود نشان داده است. اشتیاق، اعتماد و لذت جنسی همه جزو حوزه‌های تحت نفوذ این هورمون اند و به همین خاطر به آن “هورمون دوست داشتن” نیز می‌گویند.

اکنون تحقیقات تازه‌ای ادعا دارند که تقویت معنویات اثر دیگر این هورمون بر روان انسان است. برای این مطالعه از ۸۳ مرد میانسان استفاده شده که به صورت تصادفی برخی اسپری اکسی‌توسین دریافت کرده‌اند و برخی دارونما.

بلافاصله بعد از آزمایش و نیز یک هفته بعد، از شرکت‌کنندگان خواسته شده است که پرسشنامه‌ای را در رابطه با اعتقادات معنوی خود پر کنند. آن‌ها همچنین در فعالیت فکری راهنمایی‌شده‌ای نیز شرکت کردند و در طول آن از احساساتشان سؤال شد.

ارتباط اکسی‌توسین و معنویات در مردانی که ژن مهم CD38 را دارند از بقیه قوی‌تر است

در مقایسه با مردانی که دارونما دریافت کرده بودند، آن‌هایی که اکسی‌توسین مصرف کرده‌ بودند بیشتر در مورد اهمیت معنویات و معنا و مفهوم در زندگیشان صحبت می‌کردند تا دیگران. چون انتخاب هم تصادفی بوده باید از تأثیر عقاید مذهبی صرف نظر کنیم.

حتی بیشتر از این، کسانی که سطح هورمون اکسی‌توسین بدنشان افزایش یافته بود بیشتر تمایل داشتند تا خود را با دیگر افراد در ارتباط نشان دهند. همچنین آن‌ها بیشتر از احساسات مثبت، مثل قدردانی، ترسِ آمیخته با احترام، امید و الهام روحی بهره‌مند بودند.

در بررسی ژنوتیپ شرکت‌کنندگان در آزمایش مشخص گشت که این ارتباط در کسانی که فنوتیپ خاصی از ژن CD38 را (که به عنوان تنظیم‌کننده‌ی آزادسازی هورمون اکسی‌توسین از هیپوتالاموس شناخته می‌شود) دارا هستند، قوی‌تر است.

تحقیقات بیشتری روی این موضوعِ تازه لازم است تا صورت بگیرد مخصوصاً روی زنان نیز باید امتحان شود ولی این اولین شاهد علمی ارتباط مذکور است.

معنویات و تفکر هر دو روی سلامت فرد و جامعه تأثیر عظیمی دارند و اگر مکانیسم‌های بیولوژیکی آن‌ها معین شود، استفاده‌های زیادی می‌توان از آن‌ها کرد؛ شاید اکسی‌توسی یکی از آن‌ها باشد. این هورمون روی درک ما از جهان و اعتقاداتمان تأثیر دارد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید