انتشار این مقاله


گلومرولواسکلروز فوکال سگمنتال

گلومرولواسکلروز سگمنتال فوکال یا FSGS بیماری است که در آن اثر زخم یا همان بافت اسکار در قسمتی از کلیه که خون را تصفیه می‌کند(گلومرول‌ها) ایجاد می‌شود.FSGS می‌تواند توسط انواعی از بیماری‌ها ایجاد شود. FSGS یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به نارسای کلیه شود که تنها گزینه درمان برای آن دیالیز یا پیوند […]

گلومرولواسکلروز سگمنتال فوکال یا FSGS بیماری است که در آن اثر زخم یا همان بافت اسکار در قسمتی از کلیه که خون را تصفیه می‌کند(گلومرول‌ها) ایجاد می‌شود.FSGS می‌تواند توسط انواعی از بیماری‌ها ایجاد شود.

FSGS یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به نارسای کلیه شود که تنها گزینه درمان برای آن دیالیز یا پیوند کلیه است. گزینه‌های درمان FSGS وابسته به نوع بیماری فرد است.

انواع FSGS عبارتنداز:

FSGS اولیه: بیشتر افرادی که FSGS در آن‌ها تشخیص داده می‌شود، بیماری آنان هیچ دلیل خاصی ندارد. به این نوع از این بیماری FSGS اولیه می‌گویند.

FSGS ثانویه: چندین عامل مانند یک عفونت، مسمومیت داروئی، بیماری‌هایی مانند دیابت یا کم خونی داسی شکل، چاقی و حتی دیگر بیماری‌های کلیوی می‌توانند منجر به FSGS شوند. کنترل یا درمان علت اولیه از آسیب بیشتر کلیه جلوگیری می‌کند و حتی ممکن است به مرور زمان منجر به بهتر شدن عملکرد کلیه شود.

FSGS ژنتیکی: این نوع نادر از FSGS توسط جهش‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود. اگر چندین نفر از اعضای خانواده علائم این بیماری را داشته باشند پزشک به FSGS ژنتیکی مشکوک می‌شود. همچنین می‌تواند زمانی ایجاد شود که هر دو والد به این بیماری مبتلا هستند، اما هر کدام یک کپی از یک ژن غیرطبیعی را حمل می‌کند که می‌تواند به نسل بعد منتقل شود.

نفروپاتی دیابتی 

نارسایی حاد کلیوی

کم‌خونی داسی‌شکل

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید