انتشار این مقاله


بررسی میکروبیوم ورزشکاران راه را برای ساخت مکمل‌های پروبیوتیک باز کرد!

میکروبیوم ورزشکاران مختلف، با توجه به نیاز‌های بدنشان به نحوهای متفاوتی توسعه می‌یابد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد باکتریی‌های موجود در لوله گوارشی ورزشکاران حرفه‌ای، به آن‌ها برای انجام تمرینات سخت ورزشی کمک می‌کنند.

دانشمندان با بررسی میکروبیوم دونده‌ها باکتری‌های خاصی را شناسایی کرده‎اند که می‌تواند به عملکرد ورزشی آن‌ها کمک کند. شناسایی این باکتری‌ها باعث شد محققان پیشنهاد ساخت مکمل‌های پروبیوتیکی را ارائه کنند، که می‌تواند به ورزشکاران برای انجام تمرینات سخت کمک کند و تبدیل مواد مغذی به انرژی را در بدن آن‌ها بهبود بخشد.


مقاله مرتبط: نسبت طول انگشتان با قدرت عضلانی


Jonathan Scheiman می‌گوید:

سوالی که در ابتدا به ذهن ما رسید این بود که آیا می‌توانیم از بیولوژی برای پیش بینی آینده‌ی مایک جردن استفاده کنیم؟ اما بعد سوال بهتری مطرح شد، آیا می‌توان با بررسی بیولوژیکی مایک جردن به افراد دیگر برای رسیدن به موفقیت کمک کرد؟

میکروبیوم‌های موجود در بدن شروع خوبی برای رسیدن به پاسخ این پرسش به نظر می‌رسد، زیرا اختلالاتی که در میکروبیوم‌های روده رخ می‌دهد می‌تواند باعث نابودی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و فیبرهای موجود شده و با اثر بر متابولیسم انرژی ما به التهاب منجر شود. حال با توجه به مصرف بالای انرژی در ورزشکاران، دانشمندان احتمال تفاوت در میکروبیوم این افراد با سایرین را مطرح کرده و با آزمایش آن را اثبات کردند.

محققان در اولین گام برای شناسایی این باکتری‌ها یک هفته قبل و یک هفته بعد از مسابقه‌ی دو ماراتن ۲۰۱۵ در بوستون از ورزشکاران نمونه مودفوع گرفتند، تا تغییرات میکروبیوم آن‌ها در این دوره را بررسی کنند. مقایسه‌ی نمونه‌هایی که قبل و بعد از مسابقه از ورزشکاران گرقته شده بود نشان دهنده‌ی یک تغییر ناگهانی در جمعیت نوع خاصی از باکتری که به حذف اسید لاکتیک بدن کمک می‌کند، بود.

اسید لاکتیک طی تمرینات ورزشی به مقدار فراوان در بدن ساخته می‌شود و منجر به ایجاد خستگی و درد عضلانی می‌شود.


مقاله مرتبط: هشت جهش ژنتیکی که شما را تبدیل به ابرقدرت می‌کند!


در مرحله بعد محققان این باکتری‌ها را از مدفوع جدا کرده نحوه‌ی اثر آن بر اسید لاکتیک را در لوله آزمایش بررسی کردند. در نهایت این باکتری را به لوله گوارش موش وارد کردند و با مشاهده زنده ماندن این گروه از باکتری‌ها در بدن موش، به بررسی تاثیرات این باکتری بعد از فعالیت‌های فیزیکی پرداختند.

آزمایش‌های دیگری که روی شرکت کنندگان المپیک انجام شد، نشان داد دوندگان استقامت گروهی از باکتری‌ها را دارا می‌باشند که به تجزیه کربوهیدارت‌ها و فیبر در لوله گوارش این افراد کمک می‌کند، درحالی که لوله گوارش سایر دوندگان فاقد این نوع باکتری است. پس می‌توان نتیجه گرفت میکروبیوم ورزشکاران رشته‌های مختلف بسته به نیاز آن‌ها به روش‌های متفاوتی توسعه می‌یابد، پس مکمل‌های پروبیوتیک مختلفی برای رشته‌های مختلف ورزشی مورد نیاز است.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید