انتشار این مقاله


رفتارهای کم‌تحرک و خطر مرگ!!

رفتارهای کم تحرک، خطر مرگ را برای بزرگسالان ضعیف و بی تحرک، افزایش می‌دهد! مطابق مطالعه جدیدی که در CMAJ) Canadian Medical Association Journal) منتشر شد، زمان‌ بی‌تحرکی مانند زمانی که برای نشستن صرف می‌شود، خطر مرگ را برای افراد میانسال و مسن‌تر که ضعیف و بی‌تحرک هستند، افزایش می‌دهد، ولی بنظر نمی‌رسد که چنین […]

رفتارهای کم تحرک، خطر مرگ را برای بزرگسالان ضعیف و بی تحرک، افزایش می‌دهد!

مطابق مطالعه جدیدی که در CMAJ) Canadian Medical Association Journal) منتشر شد، زمان‌ بی‌تحرکی مانند زمانی که برای نشستن صرف می‌شود، خطر مرگ را برای افراد میانسال و مسن‌تر که ضعیف و بی‌تحرک هستند، افزایش می‌دهد، ولی بنظر نمی‌رسد که چنین خطری را برای افراد سالم بی‌تحرک، افزایش دهد .

مطالعات بسیاری فواید فعالیت فیزیکی را برروی سلامتی موردبررسی قرار داده‌اند، ولی با این حال، داده‌های اندکی درباره رفتار کم‌تحرک و خطر مرگ مرتبط با درجات مختلف ضعف وجود دارد. ضعف، به وضعیت کلی سلامت یک فرد اشاره دارد که توسط تعداد مشکلات سلامتی فرد، مشخص می‌شود.

محققان برای فهم این موضوع که آیا میزان ضعف و نشستن طولانی‌مدت با خطر بالای مرگ در ارتباط است، داده‌های ۳۱۴۱ فرد بزرگسال دارای سن ۵۰ و یا بالاتر را در the US National Health and Nutrition Examination Survey) NHANES) از سال ۲۰۰۳/۰۴ تا ۲۰۰۵/۰۶ بررسی کردند. مشارکت‌کنندگان در این بررسی، در ساعت‌های راه رفتن، از دستگاه‌های اندازه‌گیری‌کننده‌ی میزان فعالیت استفاده کردند و توسط یک شاخص ضعف دارای ۴۶ مورد، ارزیابی شدند. آن‌ها، تا سال ۲۰۱۱ یا موعد مرگ‌شان، تحت نظر بودند.

دکتر الگا تئو از دانشکده پزشکی دانشگاه  Dalhousie بیان می‌کند:

” دریافتیم در افرادی که در شاخص ضعف، امتیاز کمتری کسب کردند، مدت زمان نشستن با میزان خطر مرگ مرتبط نبود. نشستن طولانی‌مدت، تنها در افراد آسیب‌پذیر یا ضعیف که فعالیت فیزیکی متعادل ۲.۵ ساعت در هفته را انجام نمی‌دادند، با خطر بالای مرگ مرتبط بود.”

نویسندگان این مقاله، محدودیت‌های مطالعه را مانند میزان محدود داده‌ی اندازه‌گیری فعالیت برای افراد با درجات بالای ضعف ذکر کردند که آن‌ها را از تقسیم‌بندی افراد با میزان ضعف شدید به یک دسته بندی برای ارزیابی، بازداشت.

دکتر تئو همچنین می‌گوید:

” پزشکان باید به بیماران، ضررهای عدم فعالیت را همانند ضررهای مصرف سیگار با تاکید فراوان بیان کنند تا آن‌ها را به حرکت تشویق شوند. حتی حرکتی به سادگی برخاستن و قدم زدن اطراف خانه بکمک واکر یا عصا، می‌تواند به نفع افراد ضعیف باشد.”

نویسندگان این پژوهش، بیان می‌دارند این پیام کلیدی سلامت عمومی، باید در تبلیغ‌های سلامت درباره‌ی اهمیت رفتارهای سالم، گنجانده شود.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید