انتشار این مقاله


تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر اندومتریوز را کاهش دهد!

مطالعه‌ای جدید گزارش می‌دهد که تغذیه با شیر مادر در ارتباط با کاهش خطر اندومتریوز است.

مطالعه‌ای جدید گزارش می‌دهد که تغذیه با شیر مادر در ارتباط با کاهش خطر اندومتریوز است.

اندومتریوز – رشد بافت رحمی در خارج از رحم – که موجب درد شدید و خون‌ریزی بیش‌ از‌حد در زمان‌های قاعدگی، در کنار سایر مشکلات می‌شود، اختلالی مزمن با عامل ناشناخته است.

محققین ۷۲,۳۹۴ زن که یک یا بیشتر از یک بار زایمان را تجربه کرده‌اند را مورد مطالعه قرار دادند. ۳۲۹۶ مورد اندومتریوز در بین آن‌ها تشخیص داده شد. مقایسه بین زنانی که یک ماه پس از بارداری به بچه‌ی خود شیر داده‌اند با زنانی که یک سال یا بیشتر به بچه‌هایشان شیر داده‌اند، نشان می‌دهد ۳۲ درصد خطر اندومتریوز کاهش پیدا کرده است. به ازای هر سه ماه شیر‌دهی اضافه خطر اندومتریوز ۸ درصد بین آنان کاهش پیدا کرد.


مقاله مرتبط: شیر مادر حاوی ۷۰۰ گونه باکتری است!


این مطالعه در BMJ برای شاخص توده‌ی بدنی، سیگار کشیدن، مصرف دارو های ضد بارداری خوراکی، زمان اولین قاعدگی و دیگر فاکتور‌ها تنظیم شده است اما وابسته به گزارش‌های شخصی تغذیه با شیر مادر بوده و همیشه قابل استناد نیست.

ساز‌و‌کار شفاف نیست اما زنانی که دوره‌های ماهانه برای مدتی پس از تولد کودکشان متوقف شده بود نیز کاهش خطر را تجربه کرده و تغذیه با شیر مادر وفقه در قاعدگی را طولانی‌تر کرد. هنوز تاخیر در قاعدگی تنها بخشی از پیامدها به حساب می‌آید.

سرپرست نویسندگان تحقیق، لسلی فارلند، دانشمند محقق در بریگهام و بیمارستان زنان در بوستون اظهار می‌دارد:

شناختن ریسک فاکتور‌های اندومتریوز که قابل تغییر می‌باشند بسیار حائز اهمیت است. یافته‌های ما بر روی دانش گذشته‌مان از تغذیه با شیر مادر بنا شده است – تغذیه با شیر مادر هم برای مادر و هم برای کودک بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

حسن محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید