انتشار این مقاله


آیا بتا بلاکرها با فشار شریان ریوی در ارتباطند؟

بتابلاکر ها می توانند با بهبود عملکرد قسمت راست قلب از نارسایی قلبی در بیماران PAHجلوگیری کنند.

گروهی از محققان کلینیک کلیولند پی بردند که درمان معمول بیماری‌های قلبی  به کمک بتا بلاکرها، می‌توانند به درمان فشار بالای شریان ریوی PAH که یک بیماری ناتوان‌کننده‌ی ریوی است، کمک کنند.

PAH که در اثر فشار خون بالا در شریان‌های ریوی ایجاد می‌شود، یک بیماری پیشرفت‌کننده است که معمولاً منجر به نارسایی سمت راست قلب و در نهایت مرگ بعد از ۵ الی ۷ سال پس از تشخیص می‌شود. در واقع نارسایی سمت راست قلب علت مرگ در بیماران PAH است.

از کار افتادن بطن راست قلب (که باعث نارسایی سمت راست قلب می شود) به طور مستقل از  افزایش فشار خون  اتفاق می‌افتد، با این حال همه‌ی درمان‌هایی که برای بیماری PAH اعمال می‌شود، به جای نارسایی قلبی که بیش‌تر علت مرگ در این بیماران است، عروق ریوی را هدف می‌گیرند.


مقالات مرتبط: نارسایی قلبی


بر خلاف این، به مدت ۴۰ سال، از کار افتادن بطن چپ قلب برای درمان نارسایی سمت چپ قلب هدف گرفته شده است. خصوصاً بلاکرهای گیرنده‌های آدرنرژیک، یک درمان اساسی برای بهبود کارکرد بطن چپ به شمار می آیند. Serpil C رئیس کلینیک تحقیقاتی کلیولند در ارزروم می‌گوید:

نیازی حیاتی به درمان‌های جدید برای حمایت عملکرد بطن راست در بیماران PAH وجود دارد. در حالی که درمان بابتابلاکرها مثل carvedilol درمان‌هایی استاندارد برای بیمارانی با نارسایی سمت چپ قلب هستند، به یافتن درمان‌هایی موفق برای بیمارانی با نارسایی سمت راست قلب و PAH توجه کافی نشده است. برای یافتن درمان این بیماری مطالعات بلند مدت نیاز است ولی آنالیزهای اولیه‌ی ما نشان می‌دهند که carvedilol ممکن است برای بیماران PAH که در حال حاضر تعداد کمی درمان برای آن‌ها وجود دارد، نیز مفید باشد.


مقالات مرتبط : بتابلاکرها؛ کشف خاصیت ضدسرطانی


تیم کلینیک کلیولند مصرف carvedilol یک گروه ۳۰ نفره از بیماران PAH را در یک مطالعه‌ی تصادفی ارزیابی کردند. شرکت‌کنندگان در یک دوره‌ی ۶ ماهه، پلاسبو با دوز کم یا carvedilol با دوز افزایش یافته دریافت کردند. آنان پی بردند که این دارو ضربان قلب را متناسب با دوز carvedilol کاهش داده، باعث پیشرفت بهبود ضربان قلب بعد از ورزش شده، و نارسایی قلبی را بدتر نمی‌کند یا منجر به خلل در جریان هوا نمی‌شود.با وجود شواهدی که نشان دهنده ی بهبود وضع بیماران هستند و  اینکه carvedilol می تواند از نارسایی سمت راست قلب جلوگیری کند، استفاده از carvedilol  در بیماران PAH به مدت ۶ ماه بی ضرر است. در گذشته مصرف بتا بلاکرها در بیماران PAH به دلیل نگرانی‌ از احتمال کاهش ظرفیت عملکردی ریه‌ها به طور گسترده مطالعه نشده بود.

Wilson Tang متخصص نارسایی‌های پیشرفته‌ی قلبی و پیوند قلب در کلینیک کلیولند می‌گوید:

دلایل خوبی  برای استفاده از  بتابلاکرها برای جلوگیری از  نارسایی بطن راست  در بیماران PAH وجود دارد.  اما از آن جایی که به پزشکان جهت عدم استفاده از آن‌ها به دلیل مشکلات سلامتی ای که ممکن است ایجاد کنند هشدار داده شده است، این حقیقت که بتابلاکرها تحمل خوبی دارند و در کاهش ضربان قلب و در نتیجه بهبود عملکرد قلب موثر هستند به خودی خود  می تواند مفید باشد. این مطالعه اطلاعات مهم و جدیدی برای ما فراهم می‌کند که دانش ما را درباره‌ی مصرف این دسته از داروها در این بیماری عروقی مزمن و خطرناک مرتبط با ریه ارتقا می‌بخشد.

گلناز راهوار