انتشار این مقاله


یائسگی و آلزایمر مغز را به روش مشابهی تغییر می‌دهند

تغییرات مغز در طول یائسگی بسیار شبیه به علائم بیماری آلزایمر است، با این وجود هورمون درمانی می‌تواند درمان مناسبی باشد.

مغز در طول یائسگی تعییر می‌کند، این تغییرات شبیه نشانه‌های آلزایمر در شروع بیماری است و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بیماری را متوقف کنیم.

Lynne Wardale پانزده سال پیش در سن ۴۸ سالگی علائم یائسگی را مشاهده کرد، او بیان می‌کند:

من هر روز گر‌گرفتگی داشتم که گاهی تا نیم ساعت طول می‌کشید اما انتظار نداشتم میگرن یا تغییرات خلقی را تجربه کنم.

خواهر خانم Wardale در اوایل دهه‌ی چهلم زندگی‌اش اضطراب شدیدی داشت، او زود از کوره در‌می‌رفت و گاهی دچار فراموشی و بی‌خوابی می‌شد.


مقاله مرتبط: هر آن‌چه که باید راجع به یائسگی بدانید


به طور مستقیم یائسگی بر زندگی نیمی از ما اثر می‌گذارد، با این وجود اطلاعات ما در این باره کافی نیست، چرا یائسگی بر خلق‌و‌خو، حافظه و تمرکز اثر می‌گذارد؟ این اثرات شناختی کلید درمان برای تغییرات دوره‌ی یائسگی است و هم‌چنین در مورد بیماری آلزایمر این علائم مشابه است. در طول یائسگی تغییراتی در مغز رخ می‌دهد که به آنچه در آلزایمر دیده می‌شود شبیه است. برخی محققان عقیده دارند این تغییرات نشانه‌ی شروع بیماری است.

Roberta Brinton متخصص مغز و اعصاب و محقق در زمینه‌ی آلزایمر بیان می‌کند: ما در پی یافتن علت این تغییرات هستیم، این‌که چه چیزی مغز را در معرض خطر قرار می‌دهد؟


مقاله مرتیط: پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر با هورمون‌درمانی‌ پس از یائسگی


این دانش می‌تواند به راه‌های جدیدی دست یابد و به کاهش علائم نا‌‌گوار یائسگی کمک کند. شاید در آینده بتوان با افزایش سطح هورمونی، تا حدی از تغییرات مغز جلوگیری کرد تا فرد دیر‌تردر معرض دمانس (زوال عقل) قرار گیرد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید