انتشار این مقاله


صفحات نانوی ترنس‌پرنت و تلفن‌های هوشمند قابل انعطاف

صفحات نانوی ترانس‌پرنت، وعده‌هايي در رابطه با گسترش تلفن‌های هوشمند قابل انعطاف می‌دهد.

صفحات نانوی ترانس‌پرنت، وعده‌هايي در رابطه با گسترش تلفن‌های هوشمند قابل انعطاف می‌دهد.

بر اساس مقاله‌ای پژوهشی كه ديروز منتشر شده است، صفحه‌ی رسانای ترنس‌پرنت احتمالا به زودی به عنوان ترانما براي صفحات لمسی، کامپیوترهای تاشو و یا لباس‌های استتار دیجیتالی استفاده می‌شود. ‎این بررسی در مجله‌ی Science and Technology of Advanced Materials منتشر شده است و در رابطه با زمینه‌های امیدوارکننده الکترونیک مبتنی بر سلول است.

‎نویسندگان دانشگاه تکنولوژی Nanyang در سنگاپور اظهار داشته‌اند در پی تلاش‌های گسترده و زیادی که براي تولید قطعات الکترونیکی سبز با هزینه و وزن کم برای لایه‌های صفحات نانو ترنس‌پرنت صورت گرفته، فناوری‌های جدید تولید شده‌اند که زندگی روزمره ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

در مقایسه با سیلیکون و پلاستیک که در اکثر قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سلولز زیست تخریب‌پذیر و قابل تجدید است، بنابراین در دفن زباله‌ها باقی نخواهد ماند. هم‌چنین سبک و محکم است و دانشمندان پیشرفت قابل توجهی در استفاده از “نانوسلولز” برای الکترونیک کرده‌اند.
تیمی از محققان دانشگاه فناوری نان‌یانگ با استفاده از سیمان سلولز و نقره، صفحات نانوی سلولز را تولید کردند که حتی بعد از اینکه نیمی از آن ۵۰۰ دور پوشیده شود، بازهم می‌تواند برق را هدایت کند. همچنین صفحات نانو می‌توانند تا ۹۰% ترنس پرنت باشند. بنابراین برای صفحه گوشی و یا صفحات نمایشی می‌تواند استفاده شود.

اثبات این مفهوم آورده‌ شده است؛ مطالعات نشان داده است که شما می‌توانید این کار را با اشباع‌کردن صفحات نانو با اجزا مناسب یا پلیمر انجام دهید. حتی می‌توانید صقحات نمایش بسیار نازک و انعطلف پذیر OLED بسازید.
Koon-Yang Lee، دانشمند مواد، کالج Imperial لندن

محققان توضیح می‌دهند که هنوز حل چندین چالش از جمله کاهش هزینه‌های تولید مانده‌ است. چالش دیگر این است که اطمینان حاصل شود که صفحات نانو تنها زمانی شروع به تخریب می‌کنند که اجازه داده شود، و در زمانی که دستگاه هنوز در عمر عملیاتی دارد این اتفاق نمی‌افتد. لی گفت که این کار می‌تواند با پوشاندن صفحات نانو از عناصر یک پلیمر صورت گیرد که در طی فرآیند بازیافت حذف می‌شود.

چالش بزرگ‌تر – و یکی از معایب عمده‌ی صفحات نانو سلولز در مقایسه با سیلیکون – همان چیزی است که لی تمایز دسته‌ها نامید. 

شما می‌توانید تصور کنید که درختانی که در اسکاندیناوی رشد می‌کنند، در مقایسه با درختانی که در چین رشد می‌کنند، دارای محتوای مختلف سلولز هستند. حتی در همان جنگل، درخت سمت چپی متفاوت از درخت سمت راست است. این تمایز دسته‌ها وقتی مایل به ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی هستید که برای همه یکسان باشد، یک چالش بزرگ است.

 
Koon-Yang Lee، دانشمند مواد، کالج Imperial لندن

مقالات مرتبط: لباس رباتیک و فلج مغزی


نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید