انتشار این مقاله


مزایای دستگاه دفیبریلاتور برای بیماری‌های ماهیچه قلب

اضافه کردن دفیبریلاتور برای بیمارانی که در ماهیچه قلبی‌شان بافت اسکار وجود دارد بسیار مفید است.

برخی از بیماران قلبی که با روش درمانی همسان‌سازی مجدد قلبی (CRT) درمان می‌شوند، درصورتی که از دفیبریلاتور نیز استفاده کنند میتوانند بیشتر زنده بمانند و کمتر در بیمارستان بستری شوند.

این دستگاه همچنین میتواند به بیماران مبتلا به بیماری‌های ماهیچه قلبیِ غیر ایسکمیک کمک کند. (بیماری‌های ماهیچه قلبی غیر ایسکمیک یعنی نوعی از بیماری‌های ماهیچه قلبی که ناشی از اختلالات عروق کرونر قلب نیست)

پروفسور فرانسیس لیوا استاد کاردیولوژی دانشگاه علوم پزشکی آستون که مدیریت این تحقیقات را بر عهده داشت می‌گوید:

مطالعات قبلی نیز نشان داده بودند که دفیبریلاتورها برای بیمارانی که از CRT استفاده میکنند مفیدند اما در این مطالعات از اسکن ام آر آی برای مشاهده بافت اسکار ماهیچه قلبی استفاده نشده بود. تحقیقی که ما انجام دادیم اولین تحقیقی بود که درآن از اسکن ام آر آی برای فهمیدن اینکه آیا بیمارانی که از دفیبریلاتور استفاده می‌کنند شرایط بهتری نسبت به بیمارانی که از ضربان‌ساز قلب استفاده می‌کنند، دارند یا خیر.

یافته‌ها نشان دادند که اضافه کردن دفیبریلاتور برای بیمارانی که در ماهیچه قلبی‌شان بافت اسکار وجود دارد بسیار مفید است. آنها بیشتر زنده می‌مانند و به احتمال کمتری به خاطر نارسایی قلبی یا سایر بیماری‌های قلبی در بیمارستان پذیرش می‌شوند.

در این مطالعه ۲۵۲ بیمار که ۶۸ نفرشان دارای بافت اسکار روی ماهیچه قلبی‌شان بودند به مدت ۱۴ سال مورد ارزیابی قرارگرفتند. یافته‌های این مطالعه در رابطه با انتخاب نوع دستگاه برای استفاده در بیماران دارای بیماری ماهیچه قلبی غیرایسکمیک کاربرد دارد.

CRT یک دستگاه است که درون بدن قرار میگیرد و انقباضات بطن راست و چپ قلب را هماهنگ می‌کند. و دفیبریلاتوربی نظمی‌های ضربان قلب را که میتواند زندگی بیمار را به خطر بیندازد، کنترل میکند.

در بیماری‌های ماهیچه قلبی، ماهیچه قلب بصورت غیر طبیعی بزرگ یا ضخیم می‌شود و در مواردی بافت ماهیچه‌ای با بافت اسکار جایگزین می‌شود. با پیشرفت بیماری قلب ضعیفتر میشود و نمی‌تواند خون را به خوبی پمپاژ کند و ریتم الکتریکی نرمالش به هم می‌ریزد که میتواند منجر به نارسائی قلبی، ضربان قلب نامنظم یا تجمع مایع در داخل قلب و مشکلات مربوط به دریچه قلبی شود.

بیماری‌های ماهیچه قلبی در افراد مختلف با هر سن و سال یافت میشود و علل زیادی برای بوجود آمدنش وجود دارد، ژنتیک، فلزات سنگین یا شرایط و سبک زندگی و بیماری‌های دیگر. درمان این بیماری از طریق تغییر سبک زندگی، دارودرمانی، جراحی و بکارگیری دستگاه‌های کمک کننده مختلف است.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید