انتشار این مقاله


با “چاق”‌ها هم‌سُفره نشوید !

این نکته که با حضور در جمع، بیشتر غذا می‌خوریم، قابل قبول است. اما “وزن” همراهان ما، یا به عبارت بهتر، هم‌سُفرِگان ما چه تاثیری بر نوع و مقدار غذای مصرفی ما دارد ؟ در مطالعه‌ای که برای بررسی این نکته صورت گرفت، محققان با کمک گرفتن از یک هنرپیشۀ حرفه‌ای و استفاده از پروتزهای […]

این نکته که با حضور در جمع، بیشتر غذا می‌خوریم، قابل قبول است. اما “وزن” همراهان ما، یا به عبارت بهتر، هم‌سُفرِگان ما چه تاثیری بر نوع و مقدار غذای مصرفی ما دارد ؟

در مطالعه‌ای که برای بررسی این نکته صورت گرفت، محققان با کمک گرفتن از یک هنرپیشۀ حرفه‌ای و استفاده از پروتزهای چاقی و اضافه‌وزن (معروف به Fatsuit) اقدام به بررسی شرایط گروهی از شرکت‌کنندگان کردند؛ به این صورت که ابتدا بازیگر مذکور در مقابل گروهی از آزمایش‌شوندگان غذا می‌خورد، سپس از آن‌ها درخواست می‌شود که غذای خود را – از نظر نوع (پاستا/سالاد) و حجم –  انتخاب و میل کنند. در حالت دوم آزمایش، بازیگر در حالی که پروتزهای چاقی را بر تن دارد، اقدام به غذا خوردن می‌کند، سپس سایر مراحل به مانند حالت اول تکرار می‌شوند. نتایج نشان می‌دهند شرکت‌کنندگان در حالت دوم (بازیگر با پروتزهای چاقی) هم غذای بیشتری می‌خورند و هم از انواع ناسالم‌تر (یعنی پاستا) بیشتر استفاده می‌کنند. اما این تمام ماجرا نیست ! حتی زمانی که بازیگر “چاق” از حجم سالاد خیلی زیاد استفاده می‌کند هم آزمایش‌شوندگان سالاد کمتری می‌خورند !
محققان این نتایج را این‌گونه تفسیر می‌کنند که وقتی اشخاص مورد مطالعه با افراد دارای اضافه‌وزن همراه می‌شوند، کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند و اهمیتی به نکات سلامتی نمی‌دهند.

با این حساب غذا خوردن در رستوران‌ها می‌تواند از آن‌چه به نظر می‌آید هم پیچیده‌تر باشد !

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید