انتشار این مقاله


عوارض سرطان: اسهال

سرطان یا راه‌های مختلف درمان آن می‌توانند باعث اسهال یا تشدید آن شوند.

 اسهال (Diarrhea) حالتی است که در آن روده، حرکات نرم و شلی دارد یا اینکه محتویاتش آبکی‌تر از حد معمول است. اگر اسهال شدید باشد یا مدت زمان زیادی طول بکشد، بدن نمی‌تواند آب و مواد غذایی مورد نیازش را جذب کند. این اتفاق باعث کم آب شدن بدن (Dehydration) یا کاهش مواد ضروری بدن می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: اسهال


درمان‌های سرطان و یا خود سرطان می‌توانند باعث اسهال یا تشدید آن شوند. اگر به اسهال مبتلایید، این موضوع را با پزشکانتان در میان بگذارید.

اسهالی که باعث دهیدراتاسیون (کاهش شدید مایعات بدن) یا کاهش شدید نمک‌ها و پتاسیم بدن می‌شود، می‌تواند زندگی فرد را در خطر بیاندازد. در صورت احساس سرگیجه یا سبکی سر، احتباس ادرار یا تیره بودن ادرار و تب بالای ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد (۱۰۰/۵ درجه‌ی فارنهایت) به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگیری از عوارض ناشی از ادرار کارهای زیر را انجام دهید:

آب زیادی بنوشید تا از کم آب شدن بدنتان جلوگیری کنید؛ همچنین از خوردن غذاهایی که اسهال را تشدید می‌کنند، مانند لبنیات، جلوگیری کنید.
  • روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. اکثر افراد نیاز دارند روزانه هشت تا ده لیوان آب بنوشند. از پزشک یا پرستارتان بپرسید روزانه به نوشیدن چه مقدار آب نیاز دارید. در موارد شدید اسهال ممکن است فقط نوشیدن مایعات رقیق یا تزریق مایعات داخل وریدی برای مدت کوتاهی تجویز شود.
  • وعده‌های غذایی سبکی بخورید که به راحتی هضم شوند. در طول روز به جای سه وعده‌ی غذایی سنگین، شش تا هشت وعده‌ی سبک بخورید. غذاهای حاوی پتاسیم و سدیم بالا (مواد معدنی که در صورت اسهال بودن از بدن به مقدار زیادی دفع می‌شوند) برای اکثر مردم انتخاب‌های مناسبی هستند. از غذاها یا نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث تشدید اسهال شوند دوری کنید.

مقاله‌ی مرتبط: شش ماده‌ی غذایی که باعث اسهال می‌شوند.


  • قبل از مصرف یک دارو، خواص و عوارض آن را کنترل کنید. قبل از مصرف دارویی برای اسهال با پزشک یا پرستار مشورت کنید. پزشکتان مناسب‌ترین دارو را برای شما تجویز خواهد کرد.

مقاله‌ی مرتبط: اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک


  • ناحیه‌ی آنالتان را تمیز و خشک نگه دارید. از آب گرم استفاده کرده و ناحیه را خشک کنید. دوش و نشستن در آب گرم کم عمق هم می‌تواند برایتان مفید باشد. این روش sitz bath نامیده می‌شود.

    حمام نشسته (sitz bath) در بیماران سرطانی
    Sitz Bath
کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید