انتشار این مقاله


نوروبلاستوما در کودکان

نوروبلاستوما، توموری با منشأ سلول‌های عصبی خارج از مغز است.

نوروبلاستوما تومور سرطانی جامد می‌باشد که در سلول‌های عصبی خارج از مغز در نوزادان و کودکان کم‌سن ایجاد می‌شود. این سرطان می‌تواند در بافت عصبی نزدیک نخاع در گردن، قفسه‌ی سینه، شکم یا لگن آغاز شود؛ امّا اغلب منشأ آن غدد فوق‌کلیه می‌باشد. این غدد در بالای کلیه‌ها واقع شده‌اند و هورمون‌هایی می‌سازند که به کنترل عملکرد‌های بدن، نظیر ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند.

نوروبلاست‌ها سلول‌های عصبی نابالغی هستند که در کودکان متولد نشده وجود دارد. نوروبلاست‌های طبیعی به سلول‌های عصبی یا سلول‌های مدولای فوق‌کلیه بالغ می‌شوند. نوروبلاستوما زمانی شکل می‌گیرد که بوروبلاست‌ها به‌درستی بالغ نشوند.

گاهی اوقات کودکان با خوشه‌های کوچکی از نوروبلاست‌ها متولد می‌شوند که در نهایت به سلول‌های عصبی تکامل می‌یابند و سرطانی نمی‌شوند. نوروبلاستی که تکامل نیابد به رشد خود ادامه داده و تود‌ه‌ای را که تومور نامیده می‌شود تشکیل می‌دهد.

نوروبلاستوما بیشتر در نوزادان و کودکان زیر ۵ سال رشد می‌کند. این بیماری می‌تواند پیش از تولد کودک شکل گرفته و در طول سونوگرافی دوره‌ی پره‌ناتال (پیش از تولد) تشخیص داده شود؛ امّا اغلب نوروبلاستوما زمانی تشخیص داده می‌شود که به سایر بخش‌های بدن نظیر عقده‌های لنفاوی، کبد، ریه‌ها و مغز استخوان‌ها انتشار یابد.

علائم و نشانه‌ها

بسیاری از علائم نوروبلاستوما به دلیل فشار تومور و یا درد استخوان، در صورت انتشار، ایجاد می‌شود. درد می‌تواند موجب لنگیدن کودک، امتناع و یا ناتوانی در راه‌ رفتن بشود. سایر علائم شامل موارد زیر است:

  • توده یا برآمدگی در شکم، قفسه‌ی سینه، گردن یا لگن که اغلب والدین هنگام حمام کردن کودک متوجه آن می‌شوند.
  • ضایعات پوستی یا برآمدگی‌های تحت‌پوستی آبی و یا بنفش
  • چشمان برآمده و حلقه‌های تیره در زیر چشم‌ها، در صورتی که سرطان به پشت چشم‌ها منتشر شده باشد
  • تغییر در چشم‌ها، نظیر کبودی چشم، افتادگی پلک، تنگی مردمک، مشکلات بینایی و تغییر در رنگ عنبیه

درد در قفسه سینه، دشواری تنفسی و سرفه‌ی مداوم

درد در بازوها، پاها و دیگر استخوان‌ها

درد در پشت، ضعف، بی‌حسی یا رعشه و فلج‌شدگی در پاها در صورت انتشار تومور به طناب نخاعی

تب و کم‌خونی به دلیل کم بودن سطح گلبول‌های قرمز

اسهال مدام یا فشار خون بالا که به خاطر هورمون‌های ساخته شده توسط تومور باشد

حرکت چشم‌ها و یا پرش ناگهانی عضلات، که احتمالاً به خاطر مشکلات سیستم ایمنی ایجاد شده توسط بیماری است

گاهی اوقات کودکانی مبتلا هیچ کدام از این تغییرات را ندارند و یا علائم به خاطر شرایط پزشکی دیگری غیر از سرطان ایجاد می‌شود.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید