انتشار این مقاله


فعالیت فیزیکی می تواند باعث تفاوت در ترجیحات رژیم غذایی بین زنان و مردان شود

تاثیر فعالیت فیزیکی بر ترجیحات رژیم در زنان و مردان متفاوت است.

مطالعات اخیر نشان داده اند که تقریبا ۹۰ درصد آمریکایی ها بر اساس راهنمای سازمان سلامت آمریکا به اندازه ی کافی فعالیت فیزیکی ندارند که این می تواند در بالا رفتن نرخ چاقی نقش داشته باشد. در یک مطالعه ی جدید توسط تیم میان رشته ای دانشگاه Missouri  محققان پی بردند که فعالیت فیزیکی می تواند ترجیحات رژیم غذایی در مردان، نه در زنان( که مطالعه نشده است)، را تغییر دهد.


مقاله مرتبط: تاثیر فعالیت فیزیکی بر سن بیولوژیک سلول‌ها


Jenna Lee دربرنامه ی  میان رشته ای علوم عصبی در MU می گوید:

تیم ما می خواست هر تلاشی که لازم است انجام دهد تا تاثیر ورزش بر رژیم را در زنان مطالعه کند چون بیشتر مطالعات روی مردان صورت می گیرد .هدف ما یافتن عواملی که باعث ترجیحات رژیم غذایی می شوند و پی بردن به اینکه آیا عوامل محیطی، همانند فعالیت فیزیکی، نقشی در نحوه ی تغذیه ی مردان و زنان دارند یا نه، بود

تیم مطالعه که توسط Matthew Will ، پروفسور علوم روانشناسی در دانشگاه هنر و علم MU هدایت می شد، موش های نر و ماده را به ۲ گروه، یک گروه شاهد و گروه دیگر که به یک  چرخ دنده (برای ورزش) دسترسی داشتند، تقسیم کردند.هر دو گروه تغذیه ی یکسان داشتند.پس از یک هفته Leeرژیم استاندارد را با ۳ رژیم پیشنهادی جایگزین کرد:

رژیم پر چرب(مثل  خمیر کوکی)، غنی از ساکاروز(حاوی ۳ برابر ساکاروز بیشتر نسبت به ۲ رژیم دیگر)، غنی از نشاسته ی ذرت

همه ی رژیم هااز نظر میزان پروتئین موجود یکسان بودند و موش ها به مدت ۴ هفته دسترسی مداوم به هر ۳ رژیم داشتند.

نتایج نشان دادند که در موش های نر، گروه شاهد رژیم پرچرب را نسبت به ۲ رژیم دیگر ترجیح دادند و گروهی که می دویدند تقریبا نصف رژیم غذایی پرچربی را که گروه شاهد خورده بودند، خوردند اما از ۲ رژیم دیگر بیشتر مصرف کردند.در موش های ماده، گروه شاهد همانند موش های نر بیشتر رژیم پرچرب را ترجیح دادند.به طرز شگفت آوری موش هایی ماده ای که می دویدند نیز رژیم پرچرب را ترجیح دادند و حتی مقداری بیشتر از گروه شاهد نیز کالری مصرف کردند.

Leeمی گوید:

همچنین ما اپیوئید های مغز را بررسی و میکروبیوتا تهیه کردیم، و تغییرات کلیدی را که الگوهای مشاهده شده در ترجیحات رژیم غذایی بین نر ها و ماده ها را از هم جدا می کرد، کشف کردیم. یکی از دلایل این می‌تواند باشد که ماده ها آستانه ی بالاتری برای پاداش ها دارند. با در نظر داشتن اینکه در مغز ماده‌ها سیگنال‌های پاداش بیشتری وجود دارد، می‌توان آستانه یا ظرفیت بالاتر پاداش را نیز توضیح داد. شاید چیزی مثل دویدن، برای نرها (نه ماده‌ها) سیرکننده باشد به همین دلیل ماده‌ها رژیم پرچرب را مصرف می‌کنند. ما انتظار داشتیم تفاوت‌هایی بین گروه شاهد و گروهی که ورزش می‌کنند بیابیم ولی تفاوت بین جنسیت‌ها ما را شگفت‌زده کرد. این تحقیق اهمیت مطالعه‌ی هر دو جنس نر و ماده را نشان می‌دهد.

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید