انتشار این مقاله


رابدومیوسارکوم در کودکان

رابدومیوسارکوما از سرطان‌های کودکان می‌باشد که از بافت‌های نرم منشأ می‌گیرد.

سارکوم بافت نرم (STS) سرطانی می‌باشد که از بافت‌های حمایت‌کننده و اتصال‌دهنده‌ی بدن منشأ می‌گیرد. این سرطان می‌تواند در بافت چربی، عضله، اعصاب، تاندون‌ها، مفاصل، عروق خونی و یا عروق لنفاوی رخ دهد. تومور زمانی تشکیل می‌شود که سلول‌های سالم تغییر کرده و رشد غیر قابل کنترلی داشته باشند و در نهایت توده‌ای ایجاد کنند که تومور نامیده می‌شود. تومور می‌تواند سرطانی بوده و یا خوش‌خیم باشد. تومورِ سرطانی، بد‌خیم است؛ یعنی رشد کرده و به سایر بخش‌های بدن منتشر می‌شود. تومور خوش‌خیم علی‌رغم رشد، به سایر بخش‌ها منتشر نمی‌شود. در حالت کلّی، سارکوم‌ها تومورهای سرطانی ناشایعی هستند که حدود ۱ درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: یوئینگ سارکوما در کودکان و نوجوانان


رابدومیوسارکوم

رابدومیوسارکوم نوعی از STS می‌باشد که ار سلول‌های مزانشیمال منشأ می‌گیرد. سلول‌های مزانشیمال نوعی از سلول‌های نابالغ می‌باشند که به طور طبیعی تبدیل به عضله می‌شوند.

عضلات مخطّط، عضلات اسکلتی ارادی هستند که شامل عضلات دست‌ها، پاها و سایر بخش‌های بدن که می‌توان به طور ارادی کنترل کرد، می‌باشد. رابدومیوسارکوم بیشتر در کودکان و افراد جوان شایع می‌باشد.

رابدومیوسارکوم می‌تواند در همه‌جای بدن رخ دهد:

  • سر و گردن؛ حدود ۴۰ درصد از تمامی موارد رابدومیوسارکوم در کودکان؛ شامل نواحی پارامننژیال (نزدیک لایه‌های پوشاننده‌ی مغز) ۲۵ درصد؛ حفره‌ی چشم، ۸ درصد؛ و سایر نواحی سر و گردن، ۷ درصد
  • اندام‌های دستگاه دفع ادرار یا دستگاه تولیدمثل؛ حدود ۳۰ درصد موارد
  • دست‌ها و پاها؛ حدود ۱۵ درصد موارد
  • سایر نواحی؛ حدود ۱۵ درصد موارد؛ شامل تنه، داخل‌سینه‌‌ای (داخل ریه و/یا قفسه سینه)، دستگاه صفراوی، خلف‌صفاقی، لگن و نواحی پرینه‌آل (نزدیکی مقعد، واژن و ساختارهای ادراری)

انواع رابدومیوسارکوم

بر اساس بافت‌شناسی تومورها، هر تومور رابدومیوسارکوم در نوع مطلوب یا نامطلوب طبقه‌بندی می‌شود. واژه‌های «مطلوب» و «نامطلوب» به «ظاهر»ِ سلول‌های سرطانی اشاره دارد. عموماُ هرچقدر که سلول‌ سرطانی طبیعی‌تر به نظر برسد، مطلوب‌تر بوده و شانس بیشتری برای درمان موفق دارند.

تومور با بافت‌شناسی مطلوب شامل موارد زیر است:

  • رابدومیوسارکوم جنینی: شایع‌ترین نوع رابدومیوسارکوم می‌باشد که در سر و گردن و نیز در اندام‌های تناسلی و ادراری متداول می‌باشد.

رابدومیوسارکوم بوتریوئید: این زیر نوع از رابدومیوسارکوم جنینی اغلب در اندام‌های توخالی نظیر مثانه یا واژن مشاهده می‌شود.

رابدومیوسارکوم دوکی: زیرنوع دیگری از رابدومیوسارکوم جنینی می‌باشد که اغلب در اطراف بیضه‌های پسران مشاهده می‌شود.

تومور با بافت‌شناسی نامطلوب شامل موارد زیر است:

  • رابدومیوسارکوم آلوئولار تهاجمی‌ترین نوع رابدومیوسارکوم می‌باشد که اغلب در دست‌ها، پاها و تنه مشاهده می‌شود.
  • رابدومیوسارکوم پلومورفیک (چندشکلی) و تمایز نیافته نادرترین نوع رابدومیوسارکوم کودکان می‌باشد که در دست‌ها، پاها و تنه شایع‌تر می‌باشد. این نوع از رابدومیوسارکوم بیشتر در میان بزرگسالان شایع می‌باشد.

اگر نگران بروز رابدومیوسارکوم در کودکان شده باشید، با پزشک صحبت کنید. رابدومیوسارکوم اغلب در نواحی‌‌ای اتّفاق می‌افتد که موجب علائم قابل توجهی شده و به همین دلیل زود تشخیص داده می‌شود: برآمدگی یا توده‌ی کوچک بدون‌درد و قابل مشاهده در نزدیکی سطح بدن که به راحتی قابل تشخیص است. علائم توموری که کمتر مشخص می‌باشد می‌تواند به محل آن در بدن بستگی داشته باشد. تومورهای بزرگتر اگر بر اعصاب یا سایر نواحی بدن فشار وارد سازند، ممکن است موجب درد شوند.

علايم

محل

حفره‌ی بینیآبریزش بینی

 

علائمی مشابه عفونت سینوسی

گوشگوش‌درد، خون‌ریزی، یا ترشحات مجرای گوش

 

رشد توده در مجرای گوش

در خلف چشمتحدب و برآمدگی یا تورم چشم

 

انحراف چشم در کودکان

مثانه، سیستم دفع ادرار، واژن و بیضهوجود خون در ادرار و یا مشکل و دشواری در دفع ادرار

 

خون‌ریزی از واژن

رشد توده در واژن

رشد سریع تومور در اطراف بیضه

شکم یا لگندرد شکم

 

استفراغ

یبوست

عضلات دست و پاتوده، تومور، درشتی، برآمدگی یا تورم در دست و پا که ممکن است دردناک بوده یا دردناک نباشد

اگر سرطان منتشر شود، کودک سرفه‌های مزمن، درد استخوان، عقده‌های لنفاوی بزرگ، ضعف یا کاهش وزن داشته باشد.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید