انتشار این مقاله


اولین تصویربرداری از نانوذرات آزاد در آزمایشگاه با استفاده از لیزر

دانشمندان بالأخره توانستند برای اولین بار در محیط آزمایشگاهی و با استفاده از لیزر شدت بالا از نانوذرات آزاد تصویربرداری کنند.

در یک پروژه‌ی تحقیقاتی مشترک، دانشمندان انستیتو Max Born در زمینه‌ی اپتیک غیرخطی و اسپکتروسکوپی با امواج کوتاه (MBI)، دانشگاه تکنیک برلین (TU) و دانشگاه Rostock توانستند برای اولین بار در محیط آزمایشگاهی و با استفاده از لیزر شدت بالا از نانوذرات آزاد تصویربرداری کنند. قبل از این، آنالیز ساختاری این مواد بسیار کوچک با استفاده از دفراکسیون تک شلیکی، تنها توسط ابزار تحقیقاتی بزرگ مقیاس و با استفاده از الکترون‌های آزاد XUV یا اشعه‌ی X ممکن بود. این تحقیقات، زمینه‌ی ایجاد تحولی عظیم در کیفیت و کارایی نتایج بدست‌آمده از مطالعات برای ساختارهای شیمیایی و نوری نانوذرات منفرد را فراهم کرد و اخیراً در ژورنال Nature Communication منتشر شده است.

نانوذرات هلیوم

مقاله‌‌ی مرتبط: نانوپزشکی؛ علم یا هنر؟


به گفته‌ی دکتر Daniela Rupp  در این باره:

در این مطالعه، گاز هلیوم در دهانکی که به دمای بسیار پایین رسیده است منبسط می‌شود. در چنین شرایطی هلیوم به حالت فوق مایع رسیده و جریانی از نانوقطرات آزاد در حال حرکت را تشکیل می‌دهد؛ سپس با انتقال امواج بسیار کوتاه XUV به این قطرات و سپس گرفتن اسنپ چت آن‌ها با ضبط نور لیزر برروی یک دتکتور بسیار بزرگ، شکل قطره را تغییر می‌دهند.

کلید موفقیت این روند، تولید امواج XUV فشار بالا در آزمایشگاه MBI است که الگوهای پراکندگی را با دقت بالایی و تنها با یک شلیک ایجاد می‌کردند. با استفاده از چنین تکنیک‌هایی که امکان تصویربرداری سه‌بعدی را فراهم می‌کنند دانشمندان قادر به تعیین شکل‌های دیگر جذب‌نشده‌ی قطرات فوق مایع خواهند بود.


مقاله‌ی مرتبط: گرافیک فوق‌سریع، با نانوآنتن‌های نوری


نتایج این مطالعه شاخه‌ی جدیدی از مترولوژی برای آنالیز و بررسی ساختار و اجزای نوری اجسام بسیار کوچک ایجاد می‌کند که همگی آن‌ها با استفاده از منابع نور لیزری میسر شده‌اند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید