انتشار این مقاله


محققان آزمایش ارزانتر و سریعتری را برای تشخیص وجود E.coli در آب آشامیدنی طراحی کرده‌اند.

محققان در دانشگاه واترلو، راهی سریع و مقرون به صرفه برای ایجاد انجمن‌هایی برای آزمایش آب آشامیدنی جهت پی‌بردن به‌وجود باکتری E.coli که بصورت بالقوه مرگبار است، ابداع کرده‌اند. برعکس آزمایش‌های متداول که تقریبا ۷۰ دلار هزینه دارد و سه روز طول می‌کشد تا نتیجه‌‌ی آزمایشگاهی آن مشخص شود، ابداع واترلو از باریکه‌های کاغذی مشابه […]

محققان در دانشگاه واترلو، راهی سریع و مقرون به صرفه برای ایجاد انجمن‌هایی برای آزمایش آب آشامیدنی جهت پی‌بردن به‌وجود باکتری E.coli که بصورت بالقوه مرگبار است، ابداع کرده‌اند.

برعکس آزمایش‌های متداول که تقریبا ۷۰ دلار هزینه دارد و سه روز طول می‌کشد تا نتیجه‌‌ی آزمایشگاهی آن مشخص شود، ابداع واترلو از باریکه‌های کاغذی مشابه آنچه در آزمایش لیتموس( کاغذ لیتموس) است برای تولید نتیجه در کمتر از سه ساعت و با قیمت ۵۰ سنت استفاده می‌کند.

سوشانتا میترا، سر ویراستار موسسه‌ی واترلو در زمینه‌ی نانوتکتولوژی، گفت:” این موضوع به میلیاردها انسانی که در حال ایجاد دنیایی بدون بیماری هستند، اجازه‌ی آزمایش عادی و مقرون بصرفه را می‌دهد که آن‌هارا در رسیدن به این هدف کمک می‌کند، و این پیشرفت و دستاورد بزرگی است.”

امروزه، تصفیه شدن آب با استفاده از تکنولوژی گالسیرکلین_ شروع کار کمپانی پایه‌گذاری شده توسط میترا_ و آزمایش توانسته‌است ایمنی آب در آینده یا مناطق روستایی دنیای پیشرفته را بهبود بخشد و بطور قابل توجهی هزینه‌های سیستم درمانی شهری را کاهش دهد.

محققان، باکتری E.coli _ عامل اصلی یک همه‌گیری مرگبار در اونتاریوی والکرتون در سال ۲۰۰۰_ مورد هدف قرار دادند چون ارگانیسم شاخص آلودگی آب است.

قسمت انتهایی باریکه‌ی نواری تولیدشده توسط میترا و همکارانش، با استفاده از ماده‌ی قندی درهم بافته‌شده‌ای ساخته شده‌است که هنگامی که در آب قرار داده‌می‌شود، سروع به حل شدن می‌کند.

به محض اینکه آب وارد کاغذ می‌شود، باکتری‌های گیرافتاده را به ناحیه‌ای از باریکه که حاوی مخلوطی از مواد شیمیایی است منتقل می‌کند. باکتری E.coli با آن مواد شیمیایی واکنش می‌دهد و کاغذ را برای نشان دادن نتیجه‌ی مثبت آزمایش به رنگ قرمز صورتی درمی‌آورد.

درصورت وجود مقادیر بالای آلودگی، نتیجه‌ی تست فقط در ۳۰ ثانیه آماده می‌شود. مقادیر پایین آلودگی ۱۸۰ دقیقه زمان می‌برد تا نتیجه را آشکار کند. اقداماتی برای کاهش این مدت زمان درحال انجام است.

گلاسیرکلین که قبلا کیت‌های آب موبایل برای تشخیص باکتری E.coli را با قیمت تقریبی ۵ دلار می‌فروخت، امیدواراست باریکه‌های DipTest خودش را در طول ۹ ماه در بازار داشته باشد.

میترا، پروفسور مهندسی مکانیک و مهندسی مکاترونیک در واترلو می‌گوید:” ایده‌های ساده، تغییرات پارادیم در تکنولوژی ایجاد می‌کنند و این یک نوآوری ساده و باصرفه است.”

تحقیق میترا_ که با همکاری ناسیواکومارگوندا، فلوشیپ فوق دکتری و بنیانگذار گلاسیرکلین و دانشجوی ارشد سابق ساومیاوب داسگوپتا انجام گرفت_ در ژورنال PLOS ONE چاپ گردید.

 

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید