انتشار این مقاله


مواد شوینده ی خانگی و سفیدکننده ها می تواند شانس ابتلا به بیماری مرگبار ریه را افزایش دهد

استفاده منظم از مواد شیمیایی قوی تمیز کننده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی تا ۳۲ درصد افزایش دهد.

یک مطالعه جدید هشدار داده است که استفاده از مواد ضدعفونی کننده خانگی و سفید کننده های رایج، خطر ابتلا به بیماری بالقوه کشنده ریه را افزایش می دهد. استفاده منظم از مواد شیمیایی قوی تمیز کننده می تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) را که معمولا مرتبط با سیگار کشیدن است، تا ۳۲ درصد افزایش دهد. این یافته ها برای پرستاران، مستخدم ها و دیگر افرادی که از این محصولات به عنوان بخشی از مواد مصرفی روزانه استفاده می کنند، صدق می کند.

COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه) یک گروه از بیماری های ریه است که شامل مشکلات تنفسی از جمله آمفیزم، (آسیب به کیسه های هوایی ریه ها) یا برونشیت مزمن، که التهاب درازمدت راه های هوایی است، می شود.

مطالعه ای که توسط دکتر اورین دوماس از موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه انجام شد، پرستارانی را مورد بررسی قرار داد که به عنوان بخشی از وظایف خود، باید ابزار و وسایل را ضد عفونی کنند. قرارگرفتن در معرض مواد ضدعفونی کننده ی خاص مانند گلوتارالدئید، یک ضد عفونی کننده قوی برای وسایل پزشکی، پراکسید هیدروژن، الکل و ترکیباتی از آمونیوم به نام quats، که به طور عمده برای ضد عفونی سطح مانند کف و صندلی ها استفاده می شود با افزایش خطر COPD بین ۲۴ تا ۳۲ درصد همراه بود. دکتر دوماس گفت:

در جمعيت مورد مطالعه ۳۷٪ پرستاران از مواد ضدعفوني كننده براي تميز كردن سطوح به صورت هفتگي استفاده مي كنند. یافته های این تحقیق بر اساس بیش از ۵۵،۰۰۰ پرستار آمریکایی مورد بررسی قرار گرفت، پس از گذشت هشت سال ۶۶۳ نفر از آنها به COPD مبتلا شده بودند. هم چنین یافته های ما شواهد بیشتری را در مورد اثرات مواد ضدعفونی کننده روی مشکلات تنفسی ارائه می دهد و فوریت ادغام ملاحظات بهداشت حرفه ای را در دستورالعمل ضد عفونی ها بیمارستان ها قرار دهند.

اینها یافته های اولیه هستند و تحقیقات بیشتری باید انجام شود. بررسی تاثیر COPD در مواجهه شغلی طولانی مدت با مواد شیمیایی و روشن کردن نقش هر یک از مواد ضد عفونی کننده خاص را نیاز است.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید