انتشار این مقاله


آیا پروتئین ترشحی کرم روده به درمان آسم منجر می‌شود؟

عفونت انگل‌های روده‌ای می‌تواند از بروز بیماری آسم پیشگیری کند.

کرم‌های لوله‌ای که نوعی انگل روده‌ای هستند می‌توانند راهی برای آسم درمان باشند. محققان دریافتند که این کرم‌ها مولکول‌های پروتئینی ترشح می‌کنند که اگر در روده‌ی هر فردی باشد، او را از واکنش‌های آلرژیک مصون نگه می‌دارد.


مقاله‌ی مرتبط: آسم


این مقاله نشان می‌دهد که چگونه یک مولکول پروتئینی به نام (HpARI) مانع  واکنش‌های آلرژیک در موش‌ها می‌شود. این گروه تحقیقاتی امیدوارند تا یافته‌هایشان منجر به درمان آسم شود. آسم بیماری ناتوان کننده‌ای است که میلیون‌ها نفر از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده‌‌است.

دکتر Henry McSorley از مرکز تحقیقاتِ التهابی دانشگاه ادینبرو در مرکز تحقیقات پزشکی، بیان می‌دارد:

ما چندین سال است که می‌دانیم عفونت انگل‌های روده‌ای می‌تواند از بروز بیماری آسم پیشگیری کند.

این محققان امیدوارند که کشف آن‌ها در ۵ تا ۱۰ سال آینده به ساخت داروهای جدیدی منجر شود که باعث کاهش و حتی جلوگیری از بروز پاسخ‌های آلرژیک شود؛ زیرا این پاسخ‌های آلرژیک درنهایت به آسم و یا سایر بیماری‌ها ختم می‌شود.

آسم یک بیماری درازمدتی است که در آن لوله‌های نایژه‌ای ریه یا راه‌های هوایی، ملتهب می‌شوند و به شدت نسبت به مواد خاصی واکنش نشان می‌دهند؛ در نتیجه عضلات اطراف آن‌ها سفت شده و مانع عبور جریان هوا به ریه‌ها می‌شود. علاوه بر این سلول‌هایی که در مسیر راه‌های هوایی قرار دارند ممکن است تولید موکوس را افزایش دهند. موکوس ماده‌ای است که در صورت تولید به مقدار اضافی، می‌تواند راه‌های هوایی را مسدود کند.

درحال‌ حاضر درمانی برای بیماری آسم وجود ندارد

با اینکه این بیماری اغلب در سنین کودکی ایجاد می‌شود اما می‌تواند افرادی با سنین متفاوت را نیز درگیر کند. در ایالت متحده‌ی آمریکا، بیش از ۲۲ میلیون نفر مبتلا به آسم هستند که نزدیک به ۶ میلیون از آن‌ها کودک هستند.


مقاله‌ی مرتبط: خطر ابتلا به آسم در فرزندانی که پدر سیگاری دارند ، بیشتر است


برخی از علائم آسم عبارتند از: تنگی نفس، سفتی قفسه‌ی سینه، سرفه و خس خس کردن. گاهی اوقات آن‌ها به خودی خود و بدون هیچ‌گونه درمانی برطرف می‌شوند؛ درحالی که در بعضی از موارد، ممکن است بدتر شده و به یک حمله‌ی آسمی منجر شوند. این گونه حملات شدید، ممکن است به مراقبت‌های اورژانسی نیاز داشته و حتی می‌تواند بسیار مهلک و مرگبار نیز باشد.

تقریبا تمام افراد مبتلا به آسم دچار حساسیت هستند اما علت دقیق وقوع چنین حالتی هنوز مشخص نشده است. دانشمندان براین باورند که ایجاد چنین حالتی می‌تواند نتیجه‌ی ترکیبی از علل‌های محیطی و ژنتیکی بوده باشد.
عوامل ایجادکننده‌ی آسم شامل مواردی است که باعث بروز واکنش‌های حساسیت می‌شود. این موارد می‌تواند شامل ذرات ریز گرد و غبار، دانه‌های گرده، دود دخانیات و آلودگی‌های هوایی باشد. حتی آسپرین و داروهای دیگر، ورزش کردن، هوای سرد و داشتن احساساتی همچون خشم و یا ترس نیز می‌تواند علت وقوع چنین رخدادی باشند.

اگرچه درحال حاضر درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به بیماران در کنترل این بیماری کمک کرده و باعث شود که زندگی خوبی داشته باشند اما درحال حاضر درمانی خاص و قطعی، برای این بیماری وجود ندارد.

کرم‌های انگلی پاسخ‌های ایمنی را سرکوب می‌کنند

در مقاله‌ی مورد مطالعه‌ی آن‌ها، دکتر McSorley و همکارانش خلاصه‌ای از تحقیقات قبلی خود و هم‌گروهی‌هایشان را تهیه کردند که نشان می‌داد کرم‌های انگلی، پروتئین‌هایی را ترشح می‌کنند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن میزبان را سرکوب کند. برخی از این تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که مواد آزاد شده توسط انگل‌های روده‌ای (Heligmosomoides polygyrus (HES نام داشته و در موش‌های آزمایشگاهی باعث سرکوب پاسخ های آلرژیک مربوط به بیماری آسم می‌شود.

ترشحات انگلی با اثر اینترلوکین ۳۳ (IL-33)، یک مولکول سیگنالینگ سلولی تولید شده توسط گلبول‌های سفید خون، که نقش مهمی در ایجاد واکنش‌های ایمنی در بیماری‌هایی مانند آسم دارد تداخل دارد. به طور مثال، مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده‌است نشان می‌دهد پروتئین اینترلوکین ۳۳ (IL-33)، یکی از دلایل اصلی حساسیت آلرژیک در ریه‌ی نوزادان است.

در تحقیقات جدید این تیم، محققان در این پژوهش با انجام آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند که ماده‌ی ترشح شده از HES، که HpARI  نامیده می‌شود می‌تواند انتشار اینترلوکین ۳۳ را مسدود کرده و در نتیجه مانع بروز پاسخ‌های آلرژیک و در نهایت ایجاد بیماری آسم شود.


مقاله‌ی مرتبط: شیرخام ممکن است از ابتلا به آلرژی و آسم پیشگیری کند، اما آیا سالم است؟


محققان از نتایج آزمایش در هر دو نوع سلول انسانی و موش شگفت‌زده شدند؛ چراکه اثر HpARI در IL-33 انسانی گسترش یافته‌ بود؛ با اینکه در انسان نسبت به تاثیرش در IL-33 موش‌ وابستگی کمتری داشت.
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که کاربرد HpARI نه تنها به عنوان درمانی برای آسم، بلکه به عنوان ابزاری در بررسی نقش  IL-33 بسیار گوناگون بوده و تنوع فراوانی دارد.

و درنهایت دکتر Henry McSorley بیان می‌دارد:

با شناسایی این پروتئین جدید، ما روش جدید و شگفت‌انگیزی برای سرکوب پاسخ‌های آلرژیک که سبب ایجاد بیماری آسم می‌شود پیدا کردیم و در آینده نیز امیدواریم که بتوانیم این روش درمانی را بیشتر توسعه دهیم.

این پژوهش جدید که با همکاری محققان دانشگاه Edinburgh  و دانشگاه Glasgow در انگلستان انجام شده است اخیرا در نشریه‌ی‌ Immunity منتشر شده است.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید