انتشار این مقاله


شیرخام ممکن است از ابتلا به آلرژی و آسم پیشگیری کند، اما آیا سالم است؟

با اینکه شیرخام ممکن است حاوی باکتری‌های بیماری‌زا باشد اما پیشگیری‌کننده از بروز آسم و آلرژی است.

مصرف شیرخام با کاهش در میزان آلرژی و آسم مرتبط است؛ با اینکه گفته می‌شود این نوع شیر حاوی باکتری‌های مرگبار نیز می‌باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، هشداری در رابطه با مصرف شیرخام ارائه می‌دهد؛ چراکه این شیر می‌تواند دارای باکتری‌هایی باشد که بتواند به طور بالقوه، باعث ایجاد بیماری‌های جدی و یا حتی مرگ شود.

پاستوریزاسیون که فرایند گرم کردن شیر برای کشتن باکتری‌ها می‌باشد، تنها راه اطمینان یافتن از سالم بودن شیر، برای مصرف است. با این حال مطالعات علمی، مصرف شیرخام را به خصوص در اوایل دوران زندگی، با کاهش در سطح بیماری آلرژی و آسم مرتبط می‌داند.


مقالات مرتبط:


آیا این شواهد برای نوشیدن شیر ناسالم به اندازه‌ی کافی قانع‌کننده است؟!

شیر خام در دوران کودکی

Georg Loss از دانشگاه بازل در سوئیس و همکارانش در اروپا، مطالعه‌ای در مورد کودکان اروپایی که در سن ۶ تا ۱۲ سال بودند انجام دادند. آن‌ها نشان دادند که میزان بروز بیماری آسم و حساسیت در کودکانی که تنها از شیرخام تغذیه می‌کردند کمتر می‌شود.

كودكانی كه مقداری از شیرخام و مقداری هم از شیر معمولی استفاده می‌كردند، میزان آلرژی كمتری داشتند، اما تنها در صورتی كه قبل از ۱ سالگی شیرخام را مصرف می‌کردند و یا هر روز آن را می‌نوشیدند، میزان بروز آسم در این کودکان نیز کاهش می‌یافت.

نکته‌ی مهم این است که وقتی شیرخام به منظور کشتن باکتری‌ها در خانه جوشانده می‌شود، این اثرات پیشگیری‌کننده به کلی از بین می‌روند.

بی‌تردید محققان در این مطالعه، از وجود مقدار زیادی باکتری‌های بیماری‌زا در شیرخامِ مصرف‌شده‌ی کودکان مطلع شدند؛ اما با این حال هنوز هم مشخص نشد که آیا وجود این باکتری‌ها در شیر است که عامل حفاظت می‌باشد یا خیر.

بروز آلرژی در بزرگسالی

مطالعه‌ی اخیر انجام شده توسط محققان انجمن ملی بهداشت (NIH)، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری آلرژی در بزرگسالانی که در محیط‌های کشاورزی رشد کرده‌اند، کاهش می یابد؛ چراکه بیشتر از شیرخام مصرف کرده‌اند اما همین مطلب در مورد بیماری آسم صدق نمی‌کند.

در این مطالعه‌ی ویژه، بررسی اثر مصرف شیرخام به طور جداگونه اندکی دشوار است؛ چراکه مطالعه تنها مختص بر روی افرادی که در محیط‌های مزرعه و کشاورزی رشدکرده بودند انجام یافت. بنابراین ممکن است تنها شیرخام نبوده که عامل اصلی کاهشِ میزان آلرژی، در این جمعیت شده‌است.

شیرخام: بله یا خیر؟

با اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر افراد مبتلا به حساسیت و تقریبا ۲۵ میلیون نفر افراد مبتلا به آسم در ایالت متحده وجود دارد، اما آیا مصرف شیرخام می‌تواند نسل‌های بعدی را از این دو بیماری ناتوان‌کننده مصون دارد؟

Loss  و همکارانش با احتیاط این مطلب را گوشزد می‌کنند که:

براساس دانش فعلی، ما مصرف شیرخام به هیچ‌وجه توصیه نمی‌گردد؛ چراکه ممکن است حاوی پاتوژن‌های بیماری‌زا باشد.

در عوض این تیم امیدوار است، زمانی‌که مکانیسم‌های اصلی محافظت از شیر ِحیوانات اهلی بهتر فهمیده شود، راه‌های پردازش، پیشگیری و مراقبت از آن می‌تواند توسعه یابد.

در توصیه‌ی CDC نیز روشن است. آن‌ها می‌گویند:

اگر می‌خواهید شیر را در رژیم‌های غذایی خانوادگیتان همچنان داشته باشید، باید از مصرف شیرخام بپرهیزید.


مقاله‌ی مرتبط: شیر خام سالم نیست!


دانشمندان به دنبال روش‌های مختلفی هستند تا بتوانند این خصوصیت مفید بودن شیرخام در جلوگیری از بروز آلرژی و احتمالا بیماری آسم را حفاظت کنند. نوشیدن شیرخام یک انتخاب شخصی است و با اینکه استفاده از این شیرخام به طور قطع تایید نشده اما ممکن است ارزش نوشیدن را داشته باشد!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید