انتشار این مقاله


فعال‌سازی حافظه دیداری در تکمیل یادگیری

فعال‌سازی دوباره‌ی حافظه، می‌تواند جایگزینی برای مطالعات گسترده و تکرارشونده باشد.

فعال‌سازی دوباره‌ی حافظه دیداری گزینه‌ی جدیدی برای تکمیل کردن تمرینات است!

مطالعه‌ی جدید دانشگاه Tel Aviv به این نتیجه رسیده‌است که فعال‌سازی دوباره‌ی حافظه، می‌تواند جایگزینی برای مطالعات گسترده و تکرارشونده که با عنوان تکمیل کننده تمرینات، پایه یادگیری رویه‌ای است، باشد.

دکتر Nitzan Censor از دانشکده علوم روانشناسی دانشگاه TAU می گوید:

به جای بمباران مغز با تعلیمات و تمرینات مکرر، افراد می‌توانند از چارچوب جدید ما استفاده کنند و تنها با چندین کار کوچک اما باصرفه فعالیت حافظه یاد شده را بازیابند. در مطالعه ما، به جای تکرار چند صدباره‌ی یک کار تشخیصی بصری کامپیوتری، شرکت کنندگان فقط در معرض پنج آزمایش – که هر یک تنها چند میلی ثانیه طول می‌کشد، قرار می‌گیرند. نتایج ما می تواند باعث توسعه استراتژی ها برای کاهش میزان تمرین مورد نیاز برای یادگیری کارآمد، هم در مغز سالم و هم در مغز آسیب دیده از نظر عصبی، باشد.

این تحقیق توسط دانشجویان دکتر Censor ، Rony Laor-Maayany و Rotem Amar-Halpert هدایت شد و در Science Neuroscience منتشر شد.


مقاله مرتبط: حافظه فعال و یادگیری


در یادگیری رویه‌ای ، افراد بارها و بارها یک فعالیت پیچیده را تکرار می کنند تا همه سیستم های عصبی مرتبط با یکدیگر به طور خودکار این فعالیت را تولید کنند. این کار برای توسعه مهارت حرکتی یا فعالیت شناختی ضروری است.
محققان بر این باور بودند که در دوره‌های کوتاه فعالسازی دوباره‌ی حافظه برای بهبود ادراک بصری پایه و ایجاد یک منحنی یادگیری کامل طبیعی، حمایت از نمونه جدید دینامیک یادگیری انسانی کافی خواهد بود. آنها فرضیه خود را بر مبنای دانش بدست آمده از مطالعات در مدل های حیوانات قرار دادند.

برای مطالعه، ۷۰ شرکت کننده، کاری را بر روی رایانه انجام دادند که در آن محرک های بصری بر روی صفحه نمایش به مدت چندین میلی ثانیه چشمک زد. پس از آن، شرکت کنندگان یاد گرفتند که بین ویژگی ها در یک محرک بصری تفاوت قائل باشند (مثلا برای گزارش اینکه آیا جهت خطوط عمودی یا افقی است). عملکرد چنین تمایزی، یک اندازه معمولی از ادراک بصری انسان را بوجود می‌آورد. نتایج این آزمایش تکمیل یک منحنی یادگیری کل را در افرادی که در معرض چندین ثانیه کار آماری قرار گرفتند، نشان داد.

دکتر Censor می گوید:

پس از انجام این عمل تمایز بصری و پایه، شرکت کنندگان برای جلسه ای که حافظه تصویری آن به طور خلاصه فعال می شد و انجام این کار تنها چند ثانیه طول می‌کشید، برگردانده شدند. وقتی آنها این کار را انجام دادند، یک حافظه از این کار در مغز شرکت کنندگان ایجاد و رمزگذاری شد.

سپس افراد در سه جلسه در طی سه روز شرکت کردند که در آن حافظه شکل گرفته اولیه بصری به طور خلاصه در پنج نوبت دوباره فعال شد، محرک های بصری برای چندین میلی ثانیه چشمک می زدند. در یک روز جداگانه، میزان عملکرد شرکت کنندگان اندازه گیری شد و با افراد کنترل شده که پروتکل آموزش استاندارد داشتند، مقایسه شد.


مقاله مرتبط: حافظه؛ از توالی سیناپسی تا خاطره‌سازی


به گفته‌ی دکتر Censor انجام آزمایش های کنترلی اضافه نشان می دهد می توان یک شکل جدید یادگیری – فعال سازی دوباره – داشت. بر این اساس، مفهوم جرقه زدن حافظه برای فعال سازی و بهبود شبکه حافظه کدگذاری شده در مغز ما کافی است. این کار به طور موثری در فرد یادگیری معمولی را به ارمغان می آورد و مبنای تمرین کامل را در یادگیری رویه ای به چالش می کشد.

محققان در حال حاضر در حال بررسی مکانیسم های عصبی که مبتنی بر این یادگیری مبتنی بر نوآوری جدید است.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید