انتشار این مقاله


چرا برخی از بیماران دیابتی درمان با انسولین را رد میکنند؟

تقریبا ۳ نفر از هر ۱۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع دو، نسبت به مصرف انسولین تجویز شده مقاومت می‌کنند

تقریبا ۳ نفر از هر ۱۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع دو، نسبت به مصرف انسولین تجویز شده مقاومت نشان میدهند.

مطالعه اخیر نشان می‌دهد سه نفر از هر ده نفر بیمارِ مبتلا به دیابت نوع دو که برای کم کردن سطح گلوکز خونشان نیاز به مصرف انسولین دارند، وقتی پزشک معالجشان مصرف انسولین را پیشنهاد می‌کند از این کار سرباز می‌زنند و درمان را شروع نمی‌کنند. بطور متوسط این بیماران مصرف انسولین را تا دوسال به تاخیر می‌اندازند.

این مسئله برای بیماران مهم است زیرا درمان با انسولین به بیمارانی ارائه میشود که قند خون بالایی دارند.اگر بیمار مصرف انسولین را شروع نکند و هیچ اقدام دیگری نیز برای کاهش قند خونش انجام ندهد، سطح قند خونش میتواند سالها بالا باقی مانده و منجر به کوری، نارسائی کلیوی و حملات قلبی شود.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت یک نفر از هر ده نفر در جهان، مبتلا به دیابت است. اغلب این افراد دیابت نوع دو دارند که با چاقی و بالا رفتن سن در ارتباط است. دیابت نوع دو زمانی بوجود می آید که بدن فرد نتواند انسولین کافی تولید کند و یا نتواند از انسولین تولید شده استفاده کند.

دارودرمانی به همراه تغییر سبک زندگی، بطور مثال رعایت رژیم غذاییِ مناسب  و ورزش کردن، می تواند به کنترل دیابت و علائم بیماری کمک کند.

وقتی دیابت به خوبی کنترل نشود، سطح قند خون بطرز خطرناکی بالا رفته و میتواند منجر به کوری،قطع عضو،نارسائی کلیوی، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.

برای این مطالعه، محققان اطلاعات نسخه های تجویز شده توسط پزشکان بیمارستان‌های بریگام و زنان را از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ بررسی کردند.

از ۳۲۹۵ بیمار مبتلا به دیابت که پرونده شان مورد بررسی قرار گرفت نزدیک به یک سوم از آنها، توصیه پزشکشان برای شروع مصرف انسولین را رد کردند. و برخی از بیماران بطور متوسط دو سال بعد به فکر عمل کردن به توصیه پزشکشان افتادند؛وقتی که سطح گلوکز خونشان بالاتر از قبل شده بود.

محدودیت های این تحقیق

این مطالعه برای اثبات تاثیرات به تعویق انداختن مصرف انسولین برای سلامتی بیماران دیابتی طراحی نشده بود. محدودیت دیگر این پژوهش این بود که نتایج بدست آمده از یک مرکز درمانی شاید نتواند بازتاب دهنده  شرایط بیماران و جمعیت مراکز درمانی دیگر باشد.

همچنین ممکن است بیماری استفاده از انسولین را رد کند ولی در سوابق پزشکی‌اش نوشته نشود و در نتیجه نتایج بدست آمده دقت لازم را نداشته باشد.

دکتر سیمون هلر، محقق دانشگاه شفیلد در حوزه دیابت می‌گوید: شاید برخی از بیماران به خاطر اینکه از سوزن و تزریقات می ترسند انسولین مصرف نکنند یا اشتباها تصور کنند که انسولین باعث بروز مشکلات معمول بیماران دیابتی می‌شود.

لازم است بیماران دید بهتری نسبت به مصرف انسولین داشته باشند و بدانند انسولین میتواند به بهبود سریعترشان کمک کند و دیابتشان را تحت کنترل درآورد.

برای پرهیز از مصرف انسولین باید از ابتدای تشخیص بیماری، به رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن روی بیاورند که به مراتب از مصرف انسولین راحت تر و کم هزینه ترند اما درصورت نیاز به مصرف انسولین به هیچ وجه ازمصرف آن امتناع نکنند.


مقاله مرتبط: دیابت نوع دوم؛ کشنده اما قابل پیشگیری


 

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید