انتشار این مقاله


تحکیم حافظه در خواب

محققان با اسکن مغز افراد در حال چرت زدن، به دنبال ردیابی چگونگی انتقال حافظه از یک قسمت مغز به قسمت دیگر برای تحکیم خاطرات اند.

بالاخره مشاهده کردیم که چگونه مغز در حالت خواب اطلاعات را حفظ می‌کند.

محققان با اسکن مغز افراد در حال چرت زدن، به دنبال ردیابی چگونگی انتقال حافظه از یک قسمت مغز به قسمت دیگر برای تحکیم خاطرات اند. شهاب وحدت از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، می‌گوید:

اثر حافظه اولیه ناپدید و در همان لحظه در جای دیگری پدیدار می‌شود. این اولین بار است که مشاهده شده، در هنگام خواب حافظه به جای دیگری منتقل می‌شود تا ذخیره گردد.


مقاله مرتبط: فراموشی می‌تواند شما را باهوش‌تر کند!


وحدت و همکارانش این آزمایش را بر روی افرادی که قادر به خوابیدن در فضای بسته و پرسروصدای اسکنر fMRI اند، انجام داد. او همچنین اشاره کرد، از بین ۵۰ داوطلب فقط اسکن‌ ۱۳ نفر قابل مطالعه بود.


این تیم به داوطلبان آموخت تا چند کلید را همزمان در جاهای مختلف فشار دهند (مثل وقتی یک پیانیست می‌آموزد که یک آهنگ را بنوازد). برای افراد مختلف بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشید تا در طرح ۵ حرکت در یک قسمت مهارت پیدا کند. به گفته دکتر وحدت، آنها مجبور بودند در کمترین زمان یاد بگیرند و با دقت بنوازند.
وقتی یک دنباله را یاد می‌گرفتند، یک الکترود الکتروانسفالوگرام (EEG) به آنها وصل می‌شد تا فعالیت الکتریکی مغزشان کنترل شود و وارد یک اسکنر fMRI می‌شدند تا تا تشخیص داده شود کدام مناطق مغز فعال‌تر است.

محققان الگوی خاصی از فعالیت مغز را در داوطلبان حین انجام کار کلید زدن، مشاهده کردند. وقتی این فعالیت متوقف می‌شد، الگو همچنان ادامه داشت. همانطور که ناخودآگاه آنچه را که آموخته، تکرار می‌کند.

سپس از داوطلبان خواسته شد که بخوابند. هرکدام از داوطلبان ۲/۵ ساعت تحت نظر بود. طبق آنچه که مشاهده شد؛ در ابتدا الگوی فعالیت مغز در ناحیه بیرونی یا همان قشر، که در تفکر سطح بالا درگیر می‌شود، وجود داشت.


مقاله مرتبط: قانون یادگیری جدیدی برای حافظه کشف شد


وقتی داوطلبان وارد خواب non-REM شدند (زمانی که خواب‌ می‌بینیم)، این الگو شروع به محو شدن در قشر کرد. اما الگوی مشابهی از فعالیت در پوتامن (منطقه‌ای درون مغز)، آغاز شد. دکتر وحدت:

ردیابی حافظه در طول خواب تکامل یافت.

تیم او معتقد است، این خاطرات مرتبط با حرکت برای ذخیره طولانی مدت، به مناطق عمیق‌تر مغز منتقل می‌شوند. Christoph Nissen، از مرکز خدمات روانشناسی دانشگاه Bern سوئیس، می‌گوید:

این اطلاعات باعث ایجاد فرضیه‌ آزاد شدن فضا در قشر مغز برای یادگیری اطلاعات جدید می‌شود.

به گفته وحدت خواب non-REM مدت کوتاهی بعد بخواب رفتن است. اگر شما به یادگیری در خواب امیدوارید، باید حتما چند ساعت اول را بدون وقفه خواب باشید. Nissen امیدوار است، درک چگونگی تحکیم خاطرات در خواب، به درمان افراد مبتلا به بیخوابی یا اختلالات خواب مشابه کمک کند. چنین افرادی تمایل به استفاده از داروهای خواب‌آورند. اما آنطور که Nissen متوجه شده، این خواب تاثیر خواب واقعی را برای تحکیم خاطرات ندارد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید