انتشار این مقاله


محاسبه خطر مرگ ناشی از نارسایی قلبی به وسیله آزمایش ۳۰ روزه

محققان بعد این مي‌توانند خطر مرگ را در بيماراني که نارسايي قلبي حاد دارند، در طی یک مطالعه ۳۰ روزه پيش‌بيني كنند.

محققان مي‌گويند آنها به برنامه‌ای دست يافته‌اند كه می‌توانند خطر مرگ ناشی از نارسایی قلبی را در بيماراني كه در مراكز درمانی تحت درمان هستند و نارسايی قلبی حاد دارند، در طی یک مطالعه ۳۰ روزه پيش‌بينی كنند.

سكته قلبي به اين معني است كه قلب نمي‌تواند به صورت موثر خون را در بدن به جريان دربياورد. نارسايي قلبي حاد به تنهايي در اروپا و ايالات متحده باعث بستري‌ شدن سالانه بيش‌ از يك ميليون نفر مي‌شود.


مقاله مرتبط: نارسایی قلبی


روش انجام تحقیق

محققان وزارت بهداشت اسپانیا و به رهبری اسکار میرو از کلینیک بیمارستان بارسلونا از ۱۳ فاكتور براي تخمين خطر مرگ در بيماران استفاده كردند. اين فاكتورها شامل سن، خواندن فشار خون سيستولي (به اصطلاح فشار بالا)، وضعيت تنفسي، سطح پتاسيم بدن و نمره شاخص بارتل در هنگام پذیرش بيمار و چند مورد ديگر مي‌شد که مقیاس مورد استفاده برای ارزیابی تحرک و زندگی روزانه مستقل است.

لازم به ذكر است كه شاخص بارتل برای محاسبه ميزان استقلال عملکردي و پويايي فرد در زندگی روزانه مستقل، برای نظارت بر عملکرد بلند مدت بیماران در بیمارستان، قبل و بعد از درمان است. از اين معيار برای مشخص کردن میزان مراقبت پرستاری مورد نیاز، پیش بینی پیامدها و ارزیابی در بیماران با شرایط فلج و توان بخشی برای بلند مدت استفاده مي‌شود.

محققان با استفاده از این روش، ۴,۷۰۰ نفر  بیمار را در بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در اسپانیا مورد آزمایش قرار دادند که سه سال بعد دوباره با یک گروه دیگر مورد تحقیق قرار گرفتند.

دکتر اسکار میرو در مورد این ارزیابی می‌گوید:

این ارزیابی در پیش‌بینی خطر مرگ ۳۰ روزه بسیار دقیق است. نتایج بدست آمده به ویژه در مورد ۱۰ درصد بیماران با احتمال خطر بالا (حدود ۴۵ درصد بیماران) و ۴۰ درصد بیماران با خطر پایین (کمتر از ۲ درصد بیماران) کاملا درست بود.

حدود ۹ نفر از ۱۰ بیماری که به نارسایی قلبی حاد مبتلا هستند، با مراجعه به اوژانس، علائم و نشانه‌های بیماری توسط پزشکان اورژانس مورد معاینه قرار می‌گیرد.

محققان در ادامه اضافه کردند:

در زمان حال چندین فاکتور خطر وجود دارد، اما برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر یک ابزار قابل اطمینان لازم است.

این مطالعه در دوم اکتبر در ژورنال Annals of Internal Medicine منتشر شد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید