انتشار این مقاله


سلول‌های پوست ما می‌توانند پرتوهای فرابنفش را ببینند!

اینکه چگونه پوست بعد از تابش نور آفتاب می‌فهمد که باید برنزه شود، کمی شبیه راز بود ولی محققان فهمیده‌اند که سلول‌های پوست به نوعی می‌توانند اشعه‌ی فرابنفش را ببینند. این کار توسط رنگدانه‌ای انجام می‌شود که در چشمان ما هم وجود دارد. با ما همراه باشید. بلافاصله بعد از این که زیر آفتاب می‌روید، […]

اینکه چگونه پوست بعد از تابش نور آفتاب می‌فهمد که باید برنزه شود، کمی شبیه راز بود ولی محققان فهمیده‌اند که سلول‌های پوست به نوعی می‌توانند اشعه‌ی فرابنفش را ببینند. این کار توسط رنگدانه‌ای انجام می‌شود که در چشمان ما هم وجود دارد. با ما همراه باشید.

بلافاصله بعد از این که زیر آفتاب می‌روید، پوست متوجه می‌شود که در معرض پرتوهای یووی قرار گرفته است. این پروسه بسیار سریع است؛ سریع‌تر از هر پردازشی که تاکنون پیدا شده!
برنزه یا سبزه شدن پس این که پوست در معرض نور خورسید قرار گرفت، نوعی پاسخ محافظتی است. ملانین، رنگدانه‌ای تیره که مسئول رنگ تیره‌ی پوست نیز می‌باشد با جذب پرتوهای پرانرژی از آسیب آن‌ها به بدن جلوگیری می‌کند.

پرتوهای فرابنفش در سطح کره‌ی زمین از دو نوع اند: UVA و UVB. نوع دوم طول موج کوتاه‌تری دارد و سهم کمتری از این امواج را تشکیل می‌دهد؛ همان موج‌هایی که موجب تیره شدن پوست چند روز پس از در معرض آن قرار گرفتن می‌شود. این پرتوها با سرطان پوست و آسیب‌های DNA ارتباط دارند. نوع UVA انرژی کمتری دارد و کمتر موجب آسیب می‌شود ولی چون اکثریت امواج را تشکیل می‌دهد، تیره شدن پوست را به آن نسبت می‌دهند.

محققان پس از بررسی سلول‌های تولیدکننده‌ی ملانین، یعنی ملانوسیت‌ها، به این نتیجه رسیدند که آن‌ها دارای ردوپسین نیز هستند! ردوپسین رنگدانه‌ای که در شبکیه مسئول تشخیص نور است. پس از بررسی‌های انجام گرفته روی این رنگدانه‌ها در ملانوسیت‌ها معلوم شد که سیگنال‌های تولیدی به وسیله‌ی ردوپسین‌ها باعث تحریک ساخت ملانین می‌شود.

Human melanocyte skin cells send out signals, using calcium, when exposed to ultraviolet light, a key step in producing the protective pigment melanin. Researchers have found that melanocytes use a light-sensitive receptor, called rhodopsin, also found in the retinas of our eyes, to detect certain wavelengths of ultraviolet light. Credit: The Oancea Lab/Brown University
سلول‎‌های ملانوسیت پوست زمانی که در معرض اشعه‌ی فرابنفش قرار گرفتند با استفاده از کلسیم سیگنال‌هایی می‌فرستند. این سیگنال‌ها قدمی کلیدی برای شروع تولید رنگدانه‌های محافظتی ملانین می‌باشند. محققان وجود رنگدانه‌های حساس به نور ردوپسین در ملانوسیت‌ها را برای افزایش قدرت آن‌ها در تشخیص نور اثبات کرده‌اند. (اعتبار تصویر متعلق به The Oancea Lab در دانشگاه براون است)

این تحقیق که در مجله‌ی Current Biology منتشر شده است بیان می‌دارد که پس از یک ساعت مقادیر قابل اندازه‌گیری ملانین شروع به تجمع می‌کنند. این تجمع نیز به تیره دیده شدن پوست می‌انجامد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید