انتشار این مقاله


واكسن سرماخوردگی در راه است!

اولين مشكل در توليد واكسن سرماخوردگی تغييرات ويروسي اين بیماری است. به طوري كه ويروس آن ساختار ثابتي ندارد و تهيه واكسن دشوار است. اما به تازگي محققان تعدادي از الگو هاي ژنی معمول اين ويروس را پيدا كرده اند و نكته خوب اينجاست كه ساخت اين واكسن هزينه بر و دشوار نيست. اين واكسن مخلوطي از هزاران […]

اولين مشكل در توليد واكسن سرماخوردگی تغييرات ويروسي اين بیماری است. به طوري كه ويروس آن ساختار ثابتي ندارد و تهيه واكسن دشوار است. اما به تازگي محققان تعدادي از الگو هاي ژنی معمول اين ويروس را پيدا كرده اند و نكته خوب اينجاست كه ساخت اين واكسن هزينه بر و دشوار نيست.
اين واكسن مخلوطي از هزاران rhinovirus مي باشد كه عوامل اصلي سرماخوردگي مي باشند ، تا بتواند حالت هاي مختلف بيماري را واكسينه كند .
محققان دانشگاه Emory بعد از تزريق اين واكسن به موش ها مشاهده كردند موش ها به طور كامل به تمام rhinovirus ها واكسينه شده اند و آنتي بادي هاي لازم را ترشح كردند و اين توانايي را داشتند كه تعداد زيادي حمله ويروسي را در يك ضربه مهار كنند .
مارتين مور Martin Moore عضو تيم تحقيق ميگويد : ” بسيار شگفت زده ايم چون در طول ٥٠ سال گذشته هيچ كسي اين روش را آزمايش نكرده و ما فقط ٥٠ نوع مختلف rhinovirus را با هم مخلوط كرده و واكسن را توليد كرديم ، به همين سادگي ! ”
البته بايد در نظر گرفت اين روش فعلا در حيوانات جواب داده است و نمي توان آن را واكسن قطعي محسوب كرد . تحقيقات روي انسان نيز طبق برنامه انجام خواهد شد .
اگر بخواهيم توضيحات بيشتري راجع به روش آن ها بدهيم مي توان گفت با وارد كردن انواع بيشتري از ويروس ها به بدن ، سيستم ايمني آشنايي بيشتري مي يابد و آمادگي وسيعي بدست مي آورد و در هنگام حمله طبيعي انواع ويروس ها به بدن ، به آساني دفاع لازم را انجام مي دهد .
آن ها براي اطمينان بيشتر ٢٥ نوع rhinovirus ديگر نيز تزريق موش ها كردند و موش ها توانستند آنتي بادي هاي لازم را ترشح كرده و با تك تك آن ها مبارزه كنند .
آن ها تست كردن يك چيز را فراموش كردند . اينكه آيا بعد از گذر مدتي باز هم بدن مي تواند مقابل ويروس دفاع كند يا نه ؟ محققان ديگر اين مورد را در شرايط آزمايشگاهي و روي سلول هاي انساني آزمايش كردند و نتيجه مثبت شد . دفاع لازم انجام شد و واكسيناسيون موفقيت آميز بود .
و در آخر آن ها منتظر داوطلباني اند كه واكسن را به صورت عملي و نه آزمايشگاهي روي آن ها امتحان كنند تا واكسن قطعي را براي انسان معرفي كنند .

مبین مويد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید