انتشار این مقاله


علم يا اخلاق؟ دست و پنجه نرم كردن با جنين قبل از اينكه خيلی دير شود!

تولید مثل انسان به طور بالقوه‌ای وارد موضوع کنترل تولید و کیفیت شده است!

دانشمندان به طور موفقیت آمیز توانستند جنین  انسان را با استفاده از تکنیک هایی که گوسفند دالی را ایجاد کردند کلون کنند. چنان که تولید مثل انسان به طور بالقوه‌ای وارد موضوع کنترل تولید و کیفیت شده است.

دانشمندان آموخته اند که با استفاده از تکنیک CRISPR هر ارگانیسم یا سلول را مهندسی ژنتیکی کنند. این ممکن است به صورت بالقوه خطرناک ترین ابداع انسان از زمان بمب اتمی باشد.

دانشمندان در حال تلاش برای تولید جنین‌های دارای ۳ والد به منطور اجتناب از بیماری های ژنتیکی هستند. اما همچنین با پتانسیل برای ایجاد فرم های جدید خانواده!


مقاله‌ی مرتبط: تولد اولین نوزاد با ۳ والد!


و حالا دانشمندان در حال ساخت جنین انسان از سلول های بنیادی هستند (تشکیلات سلولی که موجود زنده نیستند) اما ممکن است یک مرحله قبل از ساختن ارگانیسم های انسان باشد.

بررسی موضوع:

دانشمندان در میشیگان اکنون برنامه دارند که سلول های جنینی را توسط صدها نفر تولید کنند. این میتواند برای غربالگری داروها یا مواد مخدر برای اینکه ببینند کدام باعث نقص مادرزادی می شود پیدا کردن راه‌های دیگر برای افزایش شانس بارداری یا برای ایجاد ماده اولیه برای ارگان های تولید شده در آزمایشگاه استفاده شود.

اما نزاع های اخلاقی و سیاسی ممکن است زیاد عقب نشینی نکنند. این یک مرز جدید داغ در هر دو علم و اخلاق زیستی است.

Jonathan Kimmelman عضو گروه واحد زیستی در دانشگاه مک گیل در مونترال و رهبر سازمان بین المللی دانشمندان سلول‌های بنیادی میگوید: “به نظر میرسد که در سال های آینده همچنان باقی خواهد ماند.”

علم تمام و همه چیز نیست همانطور که یکی از دانشمندان میگوید اخلاق نیز مهم است:

ما تصمیم گرفتیم، بله! ما در حال تلاش برای ساختن ساختمانی مشابه با قسمتی از جنین اولیه انسان هستیم که سخت است در غیر اینصورت مطالعه شود. اما ما نمی‌خواهیم جنین کامل انسان تولید کنیم. من نمیتوانم فقط احساساتم را در نظر بگیرم. باید در مورد جامعه هم فکر کنم.

متشکرم. اما حداقل یک دانشمند اصرار بر این دارد که تا زمانی که موجود زنده‌ای از این راه نسازد، دست از کار بر ندارد. علی بریوانلو، جنین‌شناسی که آزمایشگاهی را در دانشگاه راکفلر سرپرستی می‌کند، می‌گوید:

هدف من بزرگ‌ کردن مدل‌سازی تکوین انسان در شرایط آزمایشگاهی می‌باشد. بنابراین، برای این کار باید تا حد امکان دقیق و کامل بود.

این ها تحولات بالقوه تاریخی است. اما بحث های دموکراتیک در مورد چگونگی و چرایی تنظیم کردن این فناوری‌ها کجاست؟ این اتفاقات نمی‌افتد! هیچکس در خارج از بخش‌های بیوتکنولوژی و زیست‌شناسی حتی درباره این موضوعات حرف هم نمی‌زند.

نادیا اله یارزاده خیابانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید