انتشار این مقاله


تولد اولین نوزاد با ۳ والد!

پسری که اکنون ۵ ماهگی خود را می‌گذراند، اولین انسانی است که ۳ والد دارد! این تکنیک، بسیار جدید و جذاب است و در آن DNA سه فرد با هم ادغام می‌شوند. با ما همراه باشید. خبری بسیار مهیج و چالش برانگیز برای دانشمندان! تا آن جایی که Dusko Ilic در کالج سلطنتی لندن آن […]

پسری که اکنون ۵ ماهگی خود را می‌گذراند، اولین انسانی است که ۳ والد دارد! این تکنیک، بسیار جدید و جذاب است و در آن DNA سه فرد با هم ادغام می‌شوند. با ما همراه باشید. خبری بسیار مهیج و چالش برانگیز برای دانشمندان! تا آن جایی که Dusko Ilic در کالج سلطنتی لندن آن را انقلابی توصیف می‌کند!

این تکنیکِ بحث‌برانگیز به زوج‌هایی که به دلیل ناهنجاری‌های ژنتیکی نمی‌توانند فرزندان سالم داشته باشند اجازه می‌دهد بچه‌‌های سالمی پرورش دهند. این تکنیک فعلاً فقط در انگلستان قانونی است ولی جنین‌شناسان می‌گویند که تولد این نوزاد اردنی (!) توسط تیم درمانی آمریکایی باید کارایی تکنیک مورد نظر را به سراسر دنیا مخابره کند.

ابتکار در تولیدمثل: رشد اسپرم انسان در آزمایشگاه برای اولین بار

مادر این نوزاد ناقل ژن سندرم Leigh بود که با جلوگیری از رشد سیستم عصبی موجب مرگ نوزاد می‌شود. این ژن یکی از ۳۷ ژن میتوکندریایی است که ما فقط از مادرمان آن‌ها را دریافت می‌کنیم. این ژن‌ها جدا از خیل انبوه ژن‌های هسته‌ای ما هستند.
این زن در حالیکه خودش سالم است با انتقال ژن مذکور موجب مرگ فرزندانش می‌شود ولی این زوج با کمک جان ژانگ و تیمش از New Hope Fertility Center نیویورک اکنون نوزادی ۵ ماهه دارند.

جان ژانگ و نوزادی که 3 والد دارد
جان ژانگ و نوزادی که ۳ والد دارد

تکنیک “سه والد” از این بیماری میتوکندریایی می‌تواند جلوگیری کند. تئوری این تکنیک به این صورت است:

دو تخمک در آزمایشگاه توسط اسپرم پدر بارور می‌شوند؛ یکی تخمک مادر و یکی هم تخمکی اهدایی. سپس قبل از این که سلول‌های تخم شروع به تقسیم و تبدیل شدن به رویان بکنند هسته‌ی تخمک اهدایی خارج شده و با هسته‌ی تخمک مادر جایگزین می‌شود. به این صورت نصف ژن‌های هسته‌ای از پدر، نصف آن‌ها از مادر و ژن‌های میتوکندریایی از فرد ثالث تأمین می‌شود.
روش مذکور شاید برای خیلی‌ها مناسب نباشد؛ چون مسلمانان از تخریب جنین نهی شده‌اند. بنابراین ژانگ روش دیگری در پیش گرفت (spindle nuclear transfer). او هسته‌ی یکی از تخمک‌های مادر را خارج کرده و آن را داخل تخمکی قرار داد که هسته‌اش خارج شده بود و پس از این کار، با اسپرم‌های پدری لقاح را انجام داد.

این کار روی ۵ نمونه انجام شده که فقط یکی از آن‌ها رشد کرده است. سپس رویان به درون رحم مادر منتقل شده و پس از ۹ ماه به دنیا آمد. بخاطر محدودیت‌هایی که در ایالات متحده وجود دارند ژانگ این کار را در مکزیک انجام داد که به قول خودش در آن جا قانونی وجود ندارد و کار راحت است! نظر خود او این است که کار درستی انجام داده “نجات جان انسان‌ها اخلاقی‌ترین کار است” (!)

یکی از مسئولان بازبینی اخلاقی اقدامات انگلستان می‌گوید که با اجتناب از تخریب رویان و انتخاب جنینِ مذکر مسائل اخلاقی رعایت شده است. چون فرد مذکر در آینده لازم نیست ژن‌های میتوکندریایی‌اش را به فرزندانش منتقل کند (ژن‌ها میتوکندری فقط از مادر به ارث می‌رسند)
قبل از این هم یک بار در ۱۹۹۰ برای این کار اقدام شده بود. در آن زمان هنگام انتقال اسپرم به تخمک مادر (لقاح) میتوکندری‌های اهدایی هم منتقل می‌شد ولی شاید به علت وجود میتوکندری‌های مختلف جنین‌ها زنده نمی‌ماندند.
این خانواده‌ی اردنی قبل از این دختر ۶ ساله‌ی خود را به علت سندرم Leigh از داده‌اند ولی اکنون فرزند پسری دارند که تاریخ تولدش ۶ آوریل ۲۰۱۶ است! یک مرد با دو زن و یک بچه!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید