انتشار این مقاله


تخمدان مصنوعی؛ راه‌حلی برای بازیابی باروری پس از درمان سرطان

ساخت تخمدان مصنوعی که روزی بتواند برای افرادی که در پی درمان سرطان نابارور شده‌اند، مفید واقع شود.

“ساخت تخمدان مصنوعی که روزی بتواند برای افرادی که در پی درمان سرطان نابارور شده‌اند، مفید واقع شود”؛ محققان گام‌هایی در این راستا برداشته‌اند. محققانی از  Rigshospitalet در Copenhagen، دانمارک، تکه‌ای از بافت تخمدانی را از بیماران سرطانی برداشته و آن را از سلول خالی کردند. آن‌ها سپس این ساختار را به موش پیوند زده و متوجه شدند چنین ساختاری می‌تواند از بقا و رشد فولیکول‌ها حمایت کند. در واقع از بیست فولیکول پیوند شده، یک چهارم به مدت حداقل سه هفته زنده ماندند. امید است بتوان این تخمدان مصنوعی را در بدن زنان کاشته و باروری آن‌ها را پس ار درمان سرطان، بازیابی کرد.

این اولین بار است که فولیکول‌های انسانی ایزوله در بافت انسانی بدون سلول، زنده مانده‌اند.

Susanne Por که مطالعه را در نشست سالانه‌ی مجمع تولیدمثل انسانی و جنین‌شناسی اروپا (ESGRE) در بارسلون ارائه داد.


مقاله‌ی مرتبط: تخمدان مصنوعی آزمایشگاهی؛ جایگزینی کارآمدتر برای داروهای هورمونی


درمان‌های سرطان اغلب می‌توانند تخمدان را تخریب کرده، تولید تخمک را متوقف و وقوع حاملگی را غیرممکن سازند. زنانی که سرطان در آن‌ها تشخیص داده شده است، می‌توانند تخمک‌هایشان را فریز کنند. گاهی پزشکان حذف یا فریز همه یا بخشی از یک تخمدان را برای پیوند مجدد پس از درمان، توصیه می‌کنند. گرچه این امر، خطر بازگشت سلول‌های سرطانی را به همراه دارد؛ چنانچه برخی سرطان‌ها می‌توانند تخمدان را به طور ثانویه درگیر کنند. تخمدان مصنوعی می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

Nick Macklon از کلینیک زنان لندن اذعان داشت این پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود؛ یشرفتی که نیاز به اثبات کارآیی مطالعات قبلی در انسان را یادآور می‌شود. به عقیده‌ی Stuart Lavery، متخصص زنان در بیمارستان Hammersmith، در صورت اثبات کارآیی، این روش مزایای بسیاری نسبت به IVF و فریز تخمک خواهد داشت. تخمدان مصنوعی هم‌چنین می‌تواند روزی جهت تسکین علائم یائسگی نیز به کار گرفته شود.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید