انتشار این مقاله


فشارخون بالا در میان‌سالی بعد‌ها باعث زوال‌عقلی می‌شود

طبق گزارش محققان، زنان‌ با فشارخون بالا در چهل‌سالگی در معرض خطر ابتلا به زوال‌ عقلی هستند. اما این یافته برای مردان صادق نیست.

طبق گزارش محققان، زنان‌ با فشارخون بالا در چهل‌سالگی در معرض خطر ابتلا به زوال‌ عقلی هستند. اما این یافته برای مردان صادق نیست.

در سال ۱۹۶۴، محققان اطلاعاتی در مورد سلامتی و شیوه‌زندگی ۵۶۴۶ مرد و زن در سنین سی تا سی‌ و‌ پنج سالگی جمع‌آوری کردند. سپس دوباره این کار را زمانی که افراد در سن چهل سالگی بودند، انجام دادند. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵، ۵۳۲ نفر از آنها میتلا به آلزایمر یا سایر انواع زوال‌ عقلی شده بودند. این مطالعات در سایت Neurology ثبت شده است.

فشارخون بالا در زنان سی‌ساله وابسته به علایم زوال عقلی نیست. اما خطر ابتلا به زوال عقلی زنانی که فشارخون بالا در حدود چهل و چهار سالگی خود دارند، ۶۶ درصد بیشتر از زنانی که فشارخون نرمال در همان سن دارند، می‌باشد. این شرایط حتی پس از در نظر گرفتن B.M.I فرد، سیگاری بودن یا نبودن وی و یا سایر عوامل نیز به همان روال است.

فشارخون بالای مردان‌ در سنین سی تا چهل سالگی با زوال عقلی که بعداً ایجاد شده، ارتباطی ندارد. اما نویسنده ارشد Rachel A.Whitmer می‌گوید؛ “مطالعات نشان می‌دهد فشارخون بالا در پنجاه سالگی باعث زوال عقلی در سنین بالاتر می‌شود.” Dr.Whitmer، دانشمند ارشد پژوهشی در Kaiser Permanente در اوکلند کالیفرنیا، افزود که فشارخون بالا در مردان شایع‌تر است و بیش‌تر مردان با فشارخون بالا در این مطالعه، نسبت به زنان در سنین کمتری فوت می‌کنند.
او گفت:

مسئله مهم این است که سلامت مغز یک موضوع مادام‌العمر است. کاری که ما در جوانی انجام می‌دهیم در کهن‌سالی برای مغزمان مشکل ایجاد می‌کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید