انتشار این مقاله


واقعیت تغییر لهجه

مطالعه جدیدی درباره چگونگی تغییر لهجه در زمان‌های مختلف، اثر شدید تعاملات اجتماعی در محیط محدود را نشان می‌دهد.

مطالعه جدیدی درباره چگونگی تغییر لهجه در زمان‌های مختلف، اثر شدید تعاملات اجتماعی در محیط محدود را نشان می‌دهد.

همچنین تفاوت زیادی بین لهجه‌های مردم مختلف که کدام مستعد پذیرش تغییر است، وجود دارد. مطالعه “ پویایی تغییر لهجه در مدت زمان متوسط در اثر تماشای تلویزیون” توسط Morgan Sonderegger (از دانشگاه McGill ، (Max Bane (از دانشگاه Chicago) و‌ Peter Graff ( از دانشگاه Vienna) در سپتامبر ۲۰۱۷، در نشریه دانش‌پژوهان منتشر شد.
این مقاله به بررسی لهجه‌های مختلف می‌پردازد تا بیابد کدام قابلیت تغییر بیشتری دارد. ظرفیت تغییر لهجه در بین بزرگسالان در کوتاه مدت( موقتا در متن یک مکالمه) و یا بلند مدت( تغییر آرامی که با در معرض سایر لهجه‌ها قرار گرفتن، در طول‌ سال‌ها اتفاق می‌افتد) توسط محققان زبانشناسی مستند شده‌است. در این مطالعه دوره‌زمانی متوسط ( چیزی بین کوتاه مدت و بلند مدت) که فقط در اثر تماشای تلویزیون بوجود آمده، بررسی می‌شود.


مقالات مرتبط: حیوانات هم لهجه‌های محلی دارند؟


محققان پویایی زبان را با استفاده از مزیت‌های آزمایش طبیعی، مورد مطالعه قرار دادند. ساختار برنامه تلویزیونی Big Brother UK منحصرا برای بررسی چگونگی و چرایی تغییر لهجه افراد در زمان متوسط مناسب است. اطلاعات رقبایی برای سه ماه در یک خانه‌ی ایزوله زندگی می‌کنند ضبط می‌شود و آنها مرتبا باهم در ارتباط‌اند. این افراد به دنیای بیرون دسترسی ندارند و‌ خانه از نظر سیستم زبانی بسته است. اینکارها برای مشخص شدن پویایی زبان شرکت کنندگان و منابع تغییرات مشاهده شده است.

برای پاسخ به این سوالات، نویسندگان مجموعه‌ای از ۱۴/۵ ساعت مکالمه برای ۱۲شرکت کننده در بخش “اتاق خاطرات” ارائه دادند. جایی که آنها در یک اتاق جداگانه با Big Brother صحبت می‌کنند.‌ زبان‌شناسان صحبت‌های رقابت کننده را ثبت کرده‌اند. و‌ پنج جنبه متغییر از لهجه سخن‌گویان را تغسیر کردند. ثبت و‌ تفسیر با ابزارهای اتوماتیک بر مبنای یادگیری ماشینی و تکنولوژی تشخیص گفتار اضافه شدند. درنتیجه به نویسندگان این امکان را دادند مجموعه داده‌ها را بسیار بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.


تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که تغییر لهجه در مدت زمان متوسط در همه جا وجود دارد:
نوسانات زیاد روزانه در هر صدای متغییر نرمال است. در حالیکه تغییرات طولانی مدتی که در طول هفته‌ها یا ماه‌ها اتفاق می‌افتد، در موارد کمی رخ می‌دهد. این نتایج و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که پویای تغییر لهجه در زمان طولانی بین افراد مختلف (حتی در صورت داشتن تعاملات زیاد اجتماعی) بسیار پیچیده است.

پیچیدگی این پویایی جلوی تغییر در لهجه افراد با هر هر ارتباط ساده اجتماعی، در طول عمرشان را می‌گیرد:
با وجود تعاملات مداوم بیش از سه ماه، رقبا تلفظات عین هم نداشتند. اما میزان تغییر لهجه در طول زمان می‌تواند با تفاوت‌های سیستماتیک بین افراد و تلفظ هایشان در طول زمان در ارتباط باشد.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید