انتشار این مقاله


دارویی که مغز بیماران مبتلا به افسردگیِ حاد را ‘ریسِت’ می‌کند!

اثرات این دارو تا ۵ هفته در بیمارانی که به هیج روش درمانی دیگری پاسخ نداده‌اند، قابل مشاهده است!َ

اثرات این دارو تا ۵ هفته روی بیمارانی که به سایر روش‌های درمانی پاسخی نداده‌اند، ماندگار است.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند سیلوسایبین (psilocybin)، ماده‌ی روان‌گردانی است که در انواع خاصی از قارچ‌ها یافت می‌شود و می‌تواند مغز افراد مبتلا به افسردگی را از نو سازمان‌دهی کند.

پژوهشی کلینیکی نشان داده است که دو دوز مؤثر از این دارو تا ۵ هفته اثرات خود را در بیماران مبتلا به افسردگی حفظ می‌کند. افراد بیماری که در این مجموعه شرکت داشتند، از سایر روش‌های درمانی قطع امید کرده بودند.
این نخستین باری است که محققان موفق شده‌اند تغییرات واضحی را در فعالیت مغز بیماران افسرده پس از قرارگیری تحت درمان سیلوسایبین و عدم پاسخ‌گویی سایر روش‌های درمانی نشان دهند. بنابر اظهارات محققان، افرادی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، پس از درمان شدن احساس ریسِت شدن داشتند. برای مثال، یکی از بیماران حس خود را همانند کامپیوتری توصیف کرده است که بازسازی شده است.
این احتمال وجود دارد که سیلوسایبین تنها یک هُلِ موقتیِ بیماران باشد؛ اما باید در نظر داشت که اثرات آن می‌توانند همان چیزی باشند که افراد افسرده برای استراحت پیدا کردن از بیماری خود نیاز دارند. تصویربرداری از بافت مغز نیز آنالوژیِ ریست شدن را نشان می‌دهد.
نتایجی مشابه نیز از درمان الکتروکانوالسیو به دست آمده‌اند.
در این تحقیقات، شرکت‌کنندگان دو دوز مختلف از سیلوسایبین را با فاصله‌ی یک هفته دریافت کردند. در بار اول، میزان آن ۱۰ میلی‌گرم بود و در بار دوم، به ۲۵ میلی‌گرم افزایش یافت.
اسکن‌های مغزی برای تعیین چگونگی پاسخ جریان خون به این دارو به کار گرفته شدند.
نتایج نشان می‌دهند که کاهش فعالیت در بخش آمیگدال، که قسمت مهمی برای پردازش احساسات، استرس و پاسخ به ترس است، وجود دارد.
پژوهشگران هم‌چنین دریافتند که شبکه‌های مغزی رد ابتدا به نظر می‌رسد با یک “مسافرت کوتاه” از هم می‌پاشند و در مراحل بعد، مجدداً به حالت سابق بازگشته و آرام می‌شوند.
کاهش علائم افسردگی حتی تا ۵ هفته پس از درمان با این دارو گزارش شد.
با توجه به یافته‌های مختلفی که از تصویربرداری مغزی در افرادی که تحت مصرف این دارو هستند به دست آمده‌ است، به علاوه گزارش‌هایی که این بیماران از تجربیات شخصی خود گزارش می‌کنند، به نظر می‌رسد این ماده‌ی روان‌گردان در حقیقت، شبکه‌های مغزی مرتبط با افسردگی را ریسِت می‌کند. به کمک این دارو، بیماران توانسته است از علائم مزمن افسردگی رها شوند.
محققان هشدار می‌دهند که در هیچ صورتی، استفاده‌ی سرخود این دارو توصیه نمی‌شوند چرا که در این پژوهش، تحت نظارت تیمی از متخصصان و با بافتی درمانی تجویز شده‌ است که درمان خود به خود ممکن است عوارض جانبی جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید