انتشار این مقاله


پس از مرگ چه اتفاقی برای مغز رخ می‌دهد؟

تا کنون تصور کرده‌اید که پس از مرگ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تا کنون تصور کرده‌اید که پس از مرگ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

احتمالاً درباره‌ی بازگشتن به زندگی افرادی که مرگ را تجربه کرده‌اند و به زندگی بازگشته‌اند و صحبت‌های آنان درباره نورِ انتهای تونل شنیده‌اید یا این که چگونه بالای جسم خود معلق مانده‌اند و پزشکانی که تلاش می‌کنند آنان را به زندگی برگردانند. اما تا کنون شواهدی مبنی بر ادامه‌ی فعالیت ذهن پس از مرگ در دسترس نبوده است.

اخیراً داشنمندان کشف کرده‌اند که آگاهی فرد پس از مرگ حفظ می‌شود! دکتر سم پارنیا۱ و تیمش از دانشکده‌ی پزشکیِ لانگن۲، داشنگاه نیویورک، آزمایش‌هایی برای پی بردن به فعالیت مغز پس از مرگ انجام داده‌اند.
به این منظور، یافته‌های حاصل از پژوهش‌هایی که از آمریکا و اروپا درباره‌ی تجریبات افرادی که ایست قلبی را پشت سر گذاشته‌اند و به زندگی بازگشته‌اند، جمع‌آوی کردند.
پارنیا در مصاحبه با  Livescience می‌گوید:

آنان مشاهده‌ی پزشکان و پرستارانی که برای احیای آنان تلاش می‌کردند را توصیف کرده‌اند و این که کاملاً درباره‌ی صحبت‌هایی که بین آن‌ها رد و بدل می‌شد و اتفاقات بصری که در حال رخ دادن بوده است، آگاهی داشته‌اند.
صحبت‌های این افراد توسط کارکنان کادر بیمارستان و جزئیات چیزی که تجربه‌ کردند، تائید شده است.

در اصطلاح پزشکی، مرگ به معنای از کار افتادن قلب و قطع خون‌رسانی به مغز است. بنابراین فعالیت مغز متوقف شده و دیگر نمی‌تواند بدن را زنده نگه‌دارد.


مقاله‌ی مغز: مهمترین دلایل مرگ و میر در دنیا


پارنیا توضیح می‌دهد که قشر مخ، که مرکز تفکر مغز است، بلافاصله از کار می‌افتد و خط‌های صافی که دیده می‌شود، به معنای توقف فعالیت مغز و عدم وجود امواج مغزی است که در ۲ تا ۲۰ ثانیه رخ می‌دهد. این امر منجر به مرگ مغز می‌شود. پارنیا و همکارانش به مطالعه‌ی نحوه‌ی واکنش مغز در حین یک ایست قلبی پرداختند تا تعیین کنند چه میزان از تجربیات پس از مغز با آن مرتبط است. این نخستین باری نیست که فعالیت مغز پس از مرگ مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
در ماه مارس، پزشکانی از مرکز مراقبت‌های ویژه در کانادا کشف کردند که زمانی که فردی می‌میرد، فعالیت مغز تا ده دقیقه پس از قطع کردن ماشین‌هایی که به او متصلند، مشاهده می‌شود اما در برخی بیماران دیگر، این امر قابل مشاهده نبود.
برای بیش از ۱۰ دقیقه پس از آن که پزشکان زمان مرگ را تعیین می‌کنند، امواج مغزی، مشابه آن چه هنگام خواب بروز پیدا می‌کند، هم‌چنان وجود دارند.
محققان هم‌چنین دریافتند که تجربه‌ی مرگ برای افراد مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بیماران نتایج مختلف اکتروانسفالوگرافی را پیش و پس از مرگ، نشان می‌دهد.


پی‌نوشت

۱. Sam Parnia
۲. Langone

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید