انتشار این مقاله


شوره سر

به عنوان مصرف کننده همگی شاهد انبوهی از تبلیغات که ظاهری زننده از این فلس های کوچک سفید روی موی تیره یا لباس تیره نشان می‌دهند بوده‌ایم. تخمین زده شده است که حدود نیمی از مردم با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند. شوره می تواند در جاهای دیگر نیز باشد درماتیت سبوره‌ای […]

به عنوان مصرف کننده همگی شاهد انبوهی از تبلیغات که ظاهری زننده از این فلس های کوچک سفید روی موی تیره یا لباس تیره نشان می‌دهند بوده‌ایم. تخمین زده شده است که حدود نیمی از مردم با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند.

شوره می تواند در جاهای دیگر نیز باشد

درماتیت سبوره‌ای نوعی بیماری پوستی است که می‌تواند همراه با شوره باشد. این بیماری موجب خارش، جوش و بثورات قرمز روی پوستِ سر، گوش، پلک فوقانی، ابروها، پیشانی و چین‌هایی که از بینی تا گوشه دهان کشیده شده‌اند می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد شوره می‌شود؟

علت درماتیت سبوره‌ای همچنان نامشخص است. گرچه نقش مخمر مالاسزیا ضروری به نظر میرسد ولی چون آن‌ها از اجزای عادی میکروب‌های پوست هستد، مکانیسم بیماری مبهم است.

وضعیت های که منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر می شوند

درماتیت سبوره‌ای ممکن است با درماتیت تماسی، درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس اشتباه گرفته شود. برای افتراق این موارد کل پوست بیمار باید بررسی شده و گاهی نیز از پوست نمونه برداری شود. درماتیت سبوره‌ای در افرادی با مشکلات جدی عصبی شدید است و افرادِ دچار نقص سیستم ایمنی نیز اغلب درماتیت شدید دارند.

مشابه‌های شوره

خارش پوست سر می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. شپش می‌تواند باعث خارش سر شود. درماتیت تماسی حساسیت به رنگ مو، روش‌های رفع فر مو یا باقی مانده شامپو روی سر می‌تواند با درماتیت سبوره‌ای اشتباه گرفته شود. ندرتاً عفونت‌های قارچی نیز می‌توانند باعث پوسته‌پوسته شدن پوست سر شوند که در کشورهای جهان سوم وجود دارد که بسیار شبیه درماتیت سبوره‌ای است. یک آزمایش میکروسکوپی با استفاده از پتاسیم هیدروکسید میتواند این عفونت را تشخیص دهد.

علل فصلی شوره

احتمالاً رابطه‌ای فصلی در شدت درماتیت سبوره‌ای وجود دارد. مطالعه‌ای در ژاپن نشان داد این بیماری با پایین آمدن رطوبت هوا رابطه‌ دارد.

آیا از موهای خود نادرست مراقبت می کنید؟

ذرات سفید می‌توانند ناشی از ژل موی خشک شده یا اسپریی باشند روی شانه شما می ریزد. برخی مردم از شستشوی مرتب موی‌های خود با شامپو خودداری می‌کنند؛ چون فکر می‌کنند این کار موجب خشکی و آسیب به مو و خراب شدن مدل آن می‌شود؛ در حالی که نشستن پوست سر موجب انباشت شوره می‌گردد. ضمناً پوست سر حاوی تعداد زیادی غدد سباسه فعال می‌باشد که مقادیر زیادی چربی تولید می‌کنند, پس داشتن پوست سر خشک بسیار نادر است.

درمان‌های طبیعی شوره

این عقیده که درمان گیاهی بر مواد مصنوعی برتری دارد از فرهنگ عامه و مطالب نامعتبر اینترنت بوجود آمده است و شواهد اندکی در درستی این عقیده وجود دارد. این نظر که گیاهی که از باغچه شخصی برداشته می‌شود  یک ناراحتی جدی را درمان کند شبیه افسانه است. بسیاری از گیاهان خواص دارویی دارند اما زمانی می‌توانند استفاده شوند که تصفیه و استاندارد شده و توسط سازمان‌های دارویی تأیید شوند. پس از داروخانه حیاط خلوت خود دوری کنید!!!

شامپو کردن دقیق

مقداری شامپو روی دست خود ریخته سپس روی موهای خود بمالید و با نوک انگشتان به آرامی مالش دهید. شامپو باید حدوداً ۵ دقیقه روی موها باشد سپس آن را بشویید. شامپوهای حاوی قطران ممکن است روی مو لکه‌های سفید و خاکستری باقی بگذارد که برای برخی آزار دهنده است.

شستن شوره

شامپوهای درمانی می‌توانند بطور مؤثر درماتیت سبوره‌ای را در بسیاری از مردم کنترل کنند که نیازی به نسخه پزشک نیز ندارند. این شامپوها حاوی موادی شیمیایی هستند که برای کاهش التهاب ناشی از سبوره مفید می‌باشند. این مواد شامل کتوکانوزول، سالسیلیک اسید، سلنییم سولفید، عصاره قطران و پیریتیون روی می‌باشد. نحوه عملکرد این مواد هنوز مورد سؤال است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هرگاه درماتیت پوست سر که با شامپوهای بدون نیاز به نسخه کنترل نشود باید توسط پزشک معاینه گردد؛ چون درماتیت سبوره‌ای معمول‌ترین علت شوره است، پس ضروریست که همراه با شامپو لوسیون‌های استروییدی یا ضدقارچ نیز استفاده شود. ولی هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. درمان تا زمان مبهمی ادامه دارد اما به تدریج کاهش می‌یابد.

آیا شوره سر مضر است؟

نکته آخر این است که شوره سر می‌تواند نشانه‌ای از التهاب پوست سر باشد. بیشتر موارد درماتیت سبوره‌ای که مسری نباشد به راحتی قابل درمان است.

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید