انتشار این مقاله


کشف اولین گیرنده‌ها در تهاجمات باکتریایی

استراتژی بدن ما برای جنگ علیه عفونت‌های باکتریایی فقط محدود به مسیر‌های ایمنی شناخته شده قبلی نیست.

وقتی که باکتری‌ها وارد بدن ما می‌شوند، موجب شروع پاسخ ایمنی قوی‌ای می‌شوند. اما این رشته از واکنش‌ها فقط شامل پاسخ‌های سریع بدن ما نیست. محققان  KU Leuven از بلژیک نشان دادند که به اصطلاح کانال‌های یونی نقشی کلیدی به عنوان “اولین  گیرنده” بازی می‌کنند.

وقتی ما به عفونت باکتریایی ریه دچار می‌شویم، سلول‌های پوشاننده مجاری هوایمان اولین خط دفاعی هستند. این سلول‌ها مولکول‌های لیپوپلی‌ساکاریدی را که معمولا بر روی بسیاری از باکتری‌ها (از جمله آن‌هایی که پنومونی ایجاد می‌کنند) موجود است شناسایی می‌کنند. این باعث دادن یک پیام به سلول‌های ایمنی جهت شروع حمله به باکتری مهاجم می‌شود اما گرچه این پاسخ ایمنی ممکن است قوی باشد نسبتا کند است و کاملا علت بسیاری از واکنش‌های سریع بدن ما شامل التهاب و تب نباشد.


مقاله مرتبط: عملکرد سلول‌های ریه؛ هدف و عامل خطری برای معالجه‌ی پنومونی آنفلولانزایی


محققان از دپارتمان سلولی و مولکولی پزشکی KU Leuven به تازگی یک مکانیسم پاسخ سریع در برابر باکتری‌های عفونت‌های مجاری هوایی شناسایی کردند. گروه به رهبری پرفسور کارل تالاورا پرز و دکتر یرندی آگئور آلپیزار یافتند که لیپوپلی‌ساکاریدها می‌توانند کانال‌های یونی مخصوصی را فعال کنند.

کانال‌های یونی دروازه‌هایی با نفوذپذیری انتخابی هستند که به اتم‌های باردار اجازه ورود و خروج می‌دهند. در این مورد از عفونت‌هایی ریوی، کانال‌های یونی فعال می‌شوند که با باز شدنشان کلسیم به درون جریان پیدا می‌کند. این محرک‌ها به نوبه خود محدوده گسترده‌ای از پاسخ‌های آنتی‌بیوتیکی را در زمان کوتاهی باعث می‌شوند.

پرفسور تلاورا توضیح می‌دهد:

مطالعه ما نشان می‌دهد که استراتژی بدن ما برای جنگ علیه عفونت‌های باکتریایی محدود به مسیر‌های ایمنی شناخته شده قبلی نیست. کانال‌های یونی به اصطلاح TRPV4 نیز در این میان نقش ایفا می‌کنند: آن‌ها برای مکانیسم‌های دفاعی اولیه بدن ما در برابرتهاجمات باکتریایی ضروری هستند. اگر ما بخواهیم درمان‌های موثرتری را ایجاد کنند این کانال‌های یونی ارزش بررسی با جزئیات بیشتر را دارند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید