انتشار این مقاله


اسکن‌های مغزی نشان می‎‌دهد که سگ‌ها نیز مثل انسان‌ها زمان خواب در حال یادگیری اند

براساس مطالعه جدید، به نظر میرسد که آنها ممکن است در حال یادگیری باشند.

فعالیت مغز سگ ها در زمان خواب چیست؟ فرق بین جنس نر و ماده آن کدام است؟ یافته ها چه تاثیری در زندگی آینده دارد؟ برای یافتن پاسخ جای خوبی آمده‌اید.

صاحبان سگ ها اغلب می‌خواهند بدانند زمانیکه سگ هایشان میخوابند چه اتفاقی می‌افتد؟ براساس مطالعه جدید، به نظر میرسد که آنها ممکن است در حال یادگیری باشند. محققان در مجارستان ۱۵ سگ اهلی را با استفاده از اصطلاحات انگلیسی به جای مجارستانی که قبلا یاد گرفته بودند، برای نشستن و دراز کشیدن تربیت کردند. سپس دانشمندان برای ثبت فعالیت مغز سگ‌ها در زمان خواب الکترودهای کوچکی را به سر سگ ها وصل کردند.

Zsófia Bognár
Zsófia Bognár

یافته‌ها از امواج مغزی

الکترونسفالوگرافی‌ها (EEGs) نشان داد که در طول ۳ ساعت چرت، مغز سگ ها لحظات کوتاه و مکرری از موج آهسته فعالیت‌های مغزی را که چند دقیقه طول میکشد، تجربه میکند. محدوده‌ی بین این نوسان های آهسته تر، دوک‌های خواب اند. انفجاری از فعالیت هایی که از ۰/۵ثانیه تا ۵ ثانیه طول می کشد و مانند قطاری از امواج سریع و ریتمیک در ثبت EEG است. این دوک ها از حافظه، یادگیری، هوش عمومی و پیری سالم در انسان‌ها  و موش‌ها حمایت میکنند. و این اولین باری بود که آن امواج به طور مفصل درمورد سگ ها مورد مطالعه قرار میگرفت.

مقایسه سگ‌ها با انسان و موش

مانند انسان ها و موش ها، در سگ ها نیز دوک های خواب در محدوده‌ی بین چرخه های کوتاه از ۹ هرتز تا ۱۶ هرتز رخ میداد؛ در انسان ها و موش ها این چرخه ها با تثبیت حافظه همراه است. دانشمندان همچنین کشف کردند که تعداد دوره های دوک در هر دقیقه با این که چگونه سگ ها لغات جدید و خارجیشان را می آموزند، مرتبط است. محققان این اکتشاف را در Scientific Reports گزارش کردند.

فرق بین جنس نر و ماده

درست مثل انسان ماده‌ها نسبت به نرها دوره‌های دوک بیشتری در هر دقیقه دارد و در طول آزمایش بهتر عمل میکند. تقریبا ۳۰ درصد ماده‌ها لغات جدید می‌آموزند که در مقایسه با نرها این میزان تقریبا به ۱۰ درصد میرسد.

تاثیر یافته‌ها بر تحقیقات آتی

بنابر پیشنهاداتی که دانشمندان میگویند، سگ ها می توانند به عنوان نمونه بکار گرفته شود تا از عملکرد دوک خوابی خودمان به درک بهتری دست یابیم.

پریسا صفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید