انتشار این مقاله


محققان دریافتند سلول‌های ایمنی به بازسازی بافت عصبی کمک می‌کنند

بافت عصبی به کمک سلول‌های ایمنی ترمیم می‌شود. کدام سلول ایمنی این کار را انجام می‌دهد؟

سلول‌های ایمنی مبارزه با عفونت‌ها را تداعی می‌کنند. در مطالعه‌ی جدیدی، محققان دریافتند چطور سلول‌های ایمنی به حذف سلول‌های آسیب‌دیده و بازسازی بافت عصبی کمک می‌کنند. مطالعه‌ای در مجله‌ی علوم اعصاب دانشکده Case Western Reserve منتشر شد که محققان دریافته‌اند سلول‌های ایمنی خاصی مانند نوتروفیل می‌توانند بقایای بافت عصبی آسیب‌دیده را حذف کنند. در مدل‌های قبلی کنترل آسیب عصبی را به سلول‌های دیگری نسبت داده بودند.

Richard Zigmond، نویسنده ارشد این مقاله و پرفسور علوم اعصاب و جراح مغز می‌گوید:

در این مطالعه سوال مهمی مطرح می‌شود، آیا نوتروفیل‌ها در اختلالات عصبی نقش به سزایی دارند؟

نوتروفیل‌ها یک نوع از سلول‌های ایمنی هستند و از نظر جذب میکرو‌ارگانیسم‌ها مشهور‌ند اما در جریان آسیب سیستم عصبی محیطی در اثر تروما کارکرد خاصی نداشته‌اند. در مطالعه‌ی جدید، دکتر Zigmond و همکارانش دریافتند سلول‌های عصبی آسیب‌دیده باعث ایجاد یک جریان جاذب در سطح مولکول‌ها می‌شوند که به طور خاص نوتروفیل‌ها را به سوی بافت آسیب‌دیده موش‌ها فرا‌ می‌خواند. اعصاب سیاتیک آسیب‌دیده نیز، صد برابر مقدار طبیعی، دو ماده‌ی شیمیایی جاذب (Chemoattractant)؛ Cxcl1 و Cxcl2 تولید می‌کنند که به سطح نوتروفیل‌ها می‌چسبند و آن‌ها را به سمت بافت آسیب‌دیده می‌کشند. در محل جراحت، نوتروفیل‌ها بقایای سلولی را می‌بلعند و منطقه را تمیز می‌کنند، بدین ترتیب سلول‌های عصبی قادر به باز‌سازی خود خواهند بود. این روند مشابه پاک‌سازی آوار‌های حاصل از گرد‌باد و بازسازی شبکه برق است. بدون پاکسازی سلولی، احیا و بازسازی اعصاب آسیب‌دیده ممکن نیست.


مقاله مرتبط: ارتباط میان سیستم عصبی و سیستم ایمنی


مطالعات قبلی نشان داده‌اند ماکروفاژ‌ها به عنوان سلول‌های ایمنی اولیه مسئول تجزیه و حذف بقایای سلولی عصبی هستند. آزمایشگاه دکتر Zigmond ماکروفاژ‌ها را در مدل موش بررسی می‌کنند. به طور مشخص این تیم تحقیقاتی، روی موش‌های اصلاح ژنتیکی شده کار کردند، این موش‌ها فاقد گیرنده‌ی CCR2 بر روی ماکروفاژ‌ها بودند، گیرنده‌ای که باعث فراخوانی و تجمع ماکروفاژ‌ها در محل جراحت می‌شود. Zigmond از Jane Lindborg، دانشجوی‌ تحصیلات تکمیلی خود، خواست در مورد پاک کردن بقایای سلول عصبی در موش‌ها تحقیق کند. آن‌ها انتظار داشتند پاکسازی بدون این گیرنده متوقف شود، اما پاکسازی مشابه موش‌های طبیعی انجام شد.

Lindborg به دنبال چگونگی پاکسازی بافت عصبی در این حیوانات جهش‌یافته بود. آن‌ها فهرستی از سلول‌های مختلف که مانند ماکروفاژها قدرت پاکسازی داشته تهیه کرده و آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص سلول موثر در پاکسازی عصبی انجام دادند. ساعت‌ها سلول‌های موش را زیر میکروسکوپ بررسی کردند. در پایان آن‌ها توانستند سلول‌های ایمنی موجود در محل جراحت را بر اساس مولکول‌های سطحی طبقه‌بندی کنند. اگر‌چه چندین سلول مختلف در غیاب ماکروفاژ‌ها از بین می‌روند، نوتروفیل‌ها برای پاکسازی بقایای سلولی توانا هستند. با حذف نوتروفیل‌ها، موش‌های جهش‌یافته و طبیعی هیچ‌یک نتوانستند آسیب‌های عصبی را ترمیم کنند. این یافته‌ها به طراحی درمان‌های جدید برای ترمیم بافت عصبی کمک می‌کنند.

دکتر Zigmond بیان می‌کند:

برای ترمیم و بازسازی بافت عصبی، لازم است بقایای سلولی بعد از جراحت پاکسازی شود. بنابراین اگر بخواهیم این پاکسازی را در بیماران سرعت ببخشیم باید سلول‌های هدف را بشناسیم.


مقاله مرتبط: دانشمندان بُعد جدیدی از سیستم ایمنی را کشف کرده‌اند


نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد مولکول‌های تحریک ایمنی (Immunostimulant) که نوتروفیل‌ها را به محل جراحت فرا‌ می‌خوانند، باعث بهبود عملکرد سلول‌های عصبی می‌شوند. این مولکول‌ها برای درمان عفونت‌های مزمن و نقص ایمنی به کار می‌روند. مطالعات بیش‌تری برای تعیین اثر‌بخشی immunostimulant‌ها نیاز است. Lindborg معتقد است نوتروفیل‌ها نقش موثر و مهمی در تسهیل پاکسازی سلولی دارند که کشف این نقش گام بزرگی در ترمیم عصب آسیب‌دیده است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید