انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۰)

ویرایش ژن به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده که می‌تواند ژن‌های ما را مستقیماً جراحی کند. جایی برای دیگر خبرها باقی نمی‌ماند!


۲۰ – ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷


“ویرایش باز” تکنولوژی جدیدی از CRISPR است که مستقیماً ماده‌ی ژنتیک را جراحی می‌کند!

نوعی از ویرایشگر دی‌ان‌ای CRISPR می‌تواند بازها یا همان چهار حروف ژنتیکی را به هم تبدیل کند.
نوعی از ویرایشگر دی‌ان‌ای CRISPR می‌تواند بازها یا همان چهار حروف ژنتیکی را به هم تبدیل کند.

پنج سال از شروع با اشتیاق تحقیقات روی CRISPR می‌گذرد و دانشمندان به نسخه‌های تطابق‌پذیر، مؤثر و قدرتمندتر این ابزار دست یافته‌اند که به طور گسترده‌ای ویرایش DNA را تسهیل می‌نماید. دو مطالعه که هفته‌ی پیش در Science و Nature منتشر شد، دسترسی CRISPR را برای تغییر ماده‌ی ژنتیک از این هم گسترده‌تر و البته ظریف‌تر می‌کند؛ روشی که ویرایش باز نام گرفته. یکی از مطالعات استراتژی‌ای را برای ویرایش DNA و دیگری برای RNA پیشنهاد داده است.

CRISPR که از سیستم دفاعی باکتریایی گرفته شده، کارش را با بریدن دو رشته‌ DNA در روی هدف مشخصش روی ژنوم به انجام می‌رساند. برخلاف آن، ویرایش باز دو رشته‌ی DNA را نمی‌برد؛ به جای آن از آنزیم‌هایی استفاده می‌کند که به طور دقیق، با جابه‌جا کردن برخی اتم‌ها بازهای DNA یا RNA را به همدیگر تبدیل می‌کنند، بدون اینکه لازم باشد خود بازها عوض شوند.

بسته شدن مؤسسه‌ی علمی در سوئیس به خاطر بدرفتاری استاد با دانشجویانش!

ETH Zurich در سوئیس مؤسسه‌ی خود برای ستاره‌شناسی را در ماه آگوست تعطیل کرد.
ETH Zurich در سوئیس مؤسسه‌ی خود برای ستاره‌شناسی را در ماه آگوست تعطیل کرد.

در ماه آگوست، ETH Zurich در سوئیس، بدون سر و صدا مؤسسه‌اش را برای ستاره‌شناسی تعطیل کرد. هفته‌ی پیش بازرسی رسمی برای ارزیابی ادعاهایی که به بسته شدن این مؤسسه انجامید، به راه انداخته شد. موضوع این بود که یکی از اساتید با دانشجویان فارغ‌التحصیل برای بیش از یک دهه بدرفتاری کرده است و در عین حال به شکایات دانشجویان هم رسیدگی نشده. همسر همین استاد مدیر مؤسسه است. هر دوی آن‌ها اکنون در فرصت مطالعاتی هستند ولی برخی از همکاران و دانشجویان قبلیشان آماده‌ی دفاع از آن‌ها می‌باشند.

اولین درختان جهان با تقسیم کردن اجزای درونی خودشان تکثیر یافته‌اند

لایه‌های فسیل‌شده از یک درخت 374 میلیون ساله هسته‌ای را آشکار می‌کند که با دستجات رشته‌هایی (xylem) که تیره و بزرگ‌ترند از چوب محاط شده است. نقاط سیاه کوچک‌تر ریشه هستند.
لایه‌های فسیل‌شده از یک درخت ۳۷۴ میلیون ساله هسته‌ای را آشکار می‌کند که با دستجات رشته‌هایی (xylem) که تیره و بزرگ‌ترند از چوب محاط شده است. نقاط سیاه کوچک‌تر ریشه هستند.

دانشمندان برخی از بهترین نمونه‌های حفظ شده از اولین درختان جهان را در مناطق دورافتاده‌ی چین کشف کرده‌اند. این درختان بلند که احتمالاً شبیه نخل‌های امروزی اند، مربوط به ۳۹۳ تا ۳۷۲ میلیون سال پیش می‌شود. نکته‌ی قابل توجه در مورد این درختان، چگونگی بزرگ شدن آن‌ها در همان زمان است.

تصویرسازی یک هنرمند از درختان cladoxylopsida که اولین درخت‌های کره‌ی زمین را به وجود آورده‌اند.
تصویرسازی یک هنرمند از درختان cladoxylopsida که اولین درخت‌های کره‌ی زمین را به وجود آورده‌اند.

با آنالیز درخت‌های فسیل شده، محققان دریافتند که این درختان از شبکه‌ای به هم‌پیوسته از رشته‌های چوبی به وجود آمده‌اند که خودشان تقسیم شده و تنه‌ی این درختان بلند را ساخته‌اند.

اولین نقشه‌‌ی جامع سلول‌های مغز انسان زنده منتشر شد

نورون یک انسان، دانش انسانی دیگر است. این موضع مؤسسه‌ی آلن برای علوم مغزی است که این هفته، اولین پایگاه داده‌ی خود را برای سلول‌های مغز انسان زنده با دسترسی آزاد منتشر کرد. این دیتابیس شامل خصوصیات الکتریکی تقریباً ۳۰۰ نورون قشری از ۳۶ بیمار و بازسازی‌های سه‌بعدی از ۱۰۰ نوعِ این سلول‌ها می‌باشد. همچنین اطلاعات بیان ژن از ۱۶,۰۰۰ نورون از سه بیمار دیگر نیز جمع‌آوری شده است.

مؤسسه‌ی آلن در همکاری با جراحان مغز و اعصاب سیاتل، واشنگتن، سلول‌های سالم را از قشر مغز بیمارانی که قرار بود تحت عمل جراحی برای صرع یا تومور مغزی قرار بگیرند، بدست آوردند. قشر مغز، لایه‌ی نازک بیرونی آن است که اعمالی مثل درک، حافظه، تفکر و هوشیاری به آن نسبت داده می‌شود. این بافت‌ها که معمولاً در پزشکی ضایعات محسوب می‌شوند، اکنون دانشمندان را قادر ساخته‌اند تا به منبعی بکر برای درک مغز انسان دسترسی داشته باشند. محدودیتی که قبلاً وجود داشت، این بود که محققان محبور بودند برای مطالعه‌ی سلول‌های منفرد مغزی از سلول‌های مرده و یا سلول‌های جانوران آزمایشگاهی مثل موش استفاده کنند. این اطلاعات جدید بایستی که یاری‌رسان محققان در تمایز سلول‌های منحصر به فرد مغز انسان از سلول‌های مغز سایر گونه‌ها و فرق بین سلول‌های سالم و بیمار باشد.

تست جدید روی شکل کروی الکترون می‌تواند به توضیح عدم تعادل ماده/پادماده در عالم کمک کند

وقتی قضیه از اندازه‌گیری میزان گرد بودن الکترون است، فیزیکدان‌ها از عدم قطعیت متنفر می‌شوند. این موضوع بیشتر بستگی دارد به اینکه دقیق‌ترین ابزار ممکن چقدر دقت دارد. جواب یکی از معماهای اصلی در علم هم وابسته به اندازه‌گیری است: چرا اصلاً باید در جهان ماده‌ای وجود داشته باشد. در یک سری از حساس‌ترین آزمایش‌ها تا به امروز در طول ۳۰ سال گذشته، محققان بیان کرده‌اند که اگر شکل الکترون هر برجستگی‌ای هم داشته باشد، بایستی آن را کوچک‌تر از ۱۰ به توان منفی ۲۷ میلی‌متر در نظر گرفت.

تز پی‌اچ‌دی استیون هاوکینگ پس از چندین دهه در دسترسی آزاد قرار می‌گیرد

تز PhD فیزیکدان، استیون هاوکینگ برای اولین بار به طور آنلاین در دسترسی آزاد قرار گرفته است. دانشگاه کمبریج در انگلستان، جایی که هاوکینگ PhD خود را سال ۱۹۶۶ در آن جا تکمیل کرد، به مناسبت هفته‌ی دسترسی آزاد (۲۳ تا ۲۹ اکتبر) کار او را منتشر نمود. هاوکینگ ۲۴ ساله بود که تز خود را با عنوان “خصوصیات جهان‌های در حال گسترش” ارائه دارد. هاوکینگ گفته است که امیدوار است این کار الهام‌بخش خیلی‌ها باشد.

خبرهای شگفت‌آور از زحل

اطلاعات جدید از کاوشگر کاسینی ناسا پیشنهاد می‌کند که حلقه‌های باشکوه زحل در حال افشاندن ذرات غبار به اتمسفر فوقانی این سیاره هستند. جایی که ترکیب شیمیایی بسیار پیچیده و غیرمنتظره‌ای به وجود می‌آید. این یافته‌ها روز هفدهم اکتثر در نشست شاخه‌ی علوم سیارات انجمن ستاره‌شناسی آمریکا ارائه شد. این ترکیب شیمیایی در پنج ماه آخر کار این کاوشگر جمع‌آوری شده؛ زمانی که بین زحل و حلقه‌هایش بوده است. کار این کاوشگر ماه سپتامبر با یک شیرجه‌ی کنترل شده به سمت زحل، به پایان رسید.


این مجموعه برگزیده‌ای از برترین وقابع علمی هفته‌ی نشریه‌های science و nature است.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید