انتشار این مقاله


ترمیم صدمات نخاعی به کمک ابریشم

ابریشم خاص بدست آمده از نوعی کرم ابریشم آسیایی، می‌تواند در ترمیم صدمات نخاعی مفید واقع شود.

بنابر ادعای دانشمندان دانشگاه Aberdeen و Oxford، ابریشم خاص بدست آمده از نوعی کرم ابریشم آسیایی، می‌تواند در ترمیم صدمات نخاعی مفید واقع شود.
محققین در همکاری با بخش خصوصی بیومَتریال دانشگاه اکسفورد، دریافتند که ابریشم تمیز و استریل بدست آمده از کرم ابریشم Antheraea peryni (AP)، برای ترمیم صدمات نخاعی مناسب است. بررسی آن‌ها در ژورنال Nature به چاپ رسیده است.
در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰۰۰ بیمار با آسیب نخاعی در اروپا وجود دارد و سالانه ۱۰۰۰ مورد جدید نیز ثبت می‌شود. هزینه‌ی درمان و کمک‌رسانی به بیماران نخاعی برای کنترل جراحت و تغییرات ناشی از صدمه در زندگی، توسط NHS اروپا، سالانه حدود ۱ میلیارد پوند اعلام شده است. هم اکنون درمانی برای جراحات شدید نخاعی وجود ندارد؛ زیرا اعصاب نخاعی توانایی گذر از بافت مجروح و فضای خالی پس از صدمه را ندارند. این نوع از ابریشم می‌تواند به مانند داربست با حمایت از سلول عصبی در حال رشد فضای خالی بافت صدمه دیده را پر کرده و دو نقطه را به یکدیگر وصل کند. تیم تحقیقاتی دریافتند که ابریشم کرم AP با خصوصیات مهم و منحصر به فرد خود، برای ترمیم آسیب‌های نخاعی مناسب است. از سختی مناسبی برخوردار است؛ اگر بسیار سخت باشد ممکن است به بافت نخاعی اطراف خود صدمه وارد سازد و هم‌چنین اگر نرم باشد، توان تحمل رشد سلول عصبی را نخواهد داشت. ابریشم کرم AP دارای واحدهای تکرار شونده‌ی “RGD”  در ساختار خود است، که رسپتورهای موجود بر سطح سلول عصبی به آن متصل شده و در طول ابریشم رشد خواهد کرد. هم‌چنین این نوع ابریشم پاسخ اجزای سیستم ایمنی موجود در نخاع را برنمی‌انگیزد؛ بنابراین خطر التهاب را به حداقل خواهد رساند. در آخر نیز به تدریج تجزیه می‌شود؛ پس بعد از پشتیبانی از سلول‌های عصبی اولیه‌ی در حال رشد، به تدریج از میان خواهد رفت و سلو‌ل‌های رشد یافته نقش داربست را بر عهده گرفته و سلول‌های در حال رشد را حمایت خواهند کرد.


مقاله‌ی مرتبط:


تیم‌های تحقیقاتی دیگری از سایر انواع ابریشم هم‌چون Bombyx mori برای درمان صدمات سیستم اعصاب محیطی استفاده کردند، در حالی که تیم تحقیقاتی Aberdeen و Oxford پیش از آنان تاثیرات چشم‌گیر ابریشم AP را در احیاء و بازیابی توانایی سیستم اعصاب محیطی به اثبات رسانده بودند. حال خصوصیات بیوشیمیایی و ویژگی‌های تطبیق یافته‌ی مناسب ابریشم AP در ترمیم آسیب‌های نخاعی، قدمی مهم در پزشکی در جهت ترمیم آسیب اعصاب مرکزی است.

دکتر Wenlong Haung از دانشگاه Aberdeen می‌گوید:

به نا بر گزارش WHO آسیب‌های نخاعی سالانه ۵۰۰۰۰۰-۲۵۰۰۰۰ نفر را درگیر می‌کند. و تاثیرات گسترده‌ای بر مصدومین دارد، از میان رفتن توانایی حسی و حرکتی در زیر ناحیه آسیب دیده، اختلالات عملکردی مثانه، روده و جنسی را می‌توان نام برد. اگر ما بتوانیم راه حلی هم‌چون استفاده از ابریشم AP را برای بهبود کیفیت زندگی آنان، هر چند اندک، عرضه نماییم، قدم بزرگی برداشته‌ایم. جالب است بدانید، ابریشم AP توانایی کمک‌رسانی در ترمیم آسیب‌های مغزی را نیز دارد. هر چند این نتایج صرفا بر اساس بررسی در محیط کنترل شده‌ی آزمایشگاه به دست آمده‌اند؛ اما نشان‌گر خصوصیات شگفت‌انگیز ابریشم AP به خصوص در ترمیم نخاع است. به تحقیقات بیش‌تر در این زمینه امیدوار هستیم.

Fitz Vollrath از دانشگاه Oxford گفته است:

این تنها یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مثال‌های ارزش ابریشم و مشتقات آن در پزشکی مدرن است. تاکید اصلی پزشکی مدرن بر استفاده از طبیعیت در درمان زخم‌های بزرگ و کوچک می‌باشد.

دکتر Ann Rajnick از دانشگاه Aberdeen افزود:

بسیاری از افراد با تاثیر به سزای ابریشم در درمان صدمات نخاعی و تجزیه تدریجی آن، آشنایی دارند. اما به کار بردن این نوع از ابریشم برای بهبود رشد عصب در زمینه‌ی آسیب دیده‌ی نخاعی و همراهی آن با دیگر شواهد محرک رشد، چشم‌اندازهای هیجان‌انگیزی بر دیدگان بشر می‌گشاید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید