انتشار این مقاله


چرا تغذیۀ بعد از ورزش مهم است ؟

بیشتر متخصصان تغذیه، غذا خوردن در حدود نیم‌ساعت پس از فعالیت ورزشی را توصیه می‌کنند. بدن شما بعد از از دست دادن انرژی در دسترس خود، به تجدید قوا – به‌طور خاص با پروتئین و چربی –  برای تامین انرژی از دست رفته و ترمیم آسیب‌های احتمالی مختصری که فعالیت ورزشی به بافت ماهیچه‌ای وارد […]

بیشتر متخصصان تغذیه، غذا خوردن در حدود نیم‌ساعت پس از فعالیت ورزشی را توصیه می‌کنند. بدن شما بعد از از دست دادن انرژی در دسترس خود، به تجدید قوا – به‌طور خاص با پروتئین و چربی –  برای تامین انرژی از دست رفته و ترمیم آسیب‌های احتمالی مختصری که فعالیت ورزشی به بافت ماهیچه‌ای وارد کرده‌است، نیاز دارد. اما هیچ‌کدام از ما با وجود دغدغه‌ها و مسئولیت‌های روزمره و فشار کاری زیاد، عملاً فرصت تغذیۀ بعد از فعالیت ورزشی را نداریم.

Jennifer Beck متخصص طب ورزشی و ارتوپدی کودکان در این زمینه می‌گوید :

“برخی افراد [بعد از فعالیت] فقط احساس خستگی می‌کنند و برخی هم بر اثر کاهش قند خون دچار سرگیجه می‌شوند.”

وی در ادامه اضافه می‌کند که نادیده گرفتن “اقدامات بعد از فعالیت”(مثل تغذیۀ مناسب) – که برای ریکاوری ضروری هستند – می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شود.

“ما بر این عقیده هستیم که بسیاری از آسیب‌دیدگی‌های حاصل از فعالیت بیش از حد (Overuse Injuries)، در نتیجۀ تامین نکردن عناصر اصلی و لازم در مدت زمان مناسب است.”

حال اگر فعالیت‌های سنگین عضله‌سازی انحام دهید و نسبت به آسیب‌های خفیف وارده به عضلۀ خود بی‌توجه باشید، ممکن است به مشکلات جدی دچار شوید. اصلاح این آسیب‌دیدگیهای جزئی دقیقاً همان راهی است که بدن شما “عضله می‌سازد” و به‌توجهی به این مسئله می‌تواند حتی باعث آسیب‌دیدگی بیشتر در فعالیت بعدی شود.

غذا همچنین حاوی الکترولیت‌ها، موادی که باعث عملکرد صحیح عضلات و فیبرهای عصبی می‌شوند، می‌باشد.

” اگر در حین فعالیت تعرق زیادی داشتید، جایگزین کردن کلسیم، نمک و پتاسیم از دست رفته بسیار ضروری است و اگر سریعاً مواد از دست رفته را جایگزین نکنید، ممکن است بدن شما آسیب شدیدی ببیند.”

چون این مواد در اثر عرق کردن زیاد یا ورزش در روزهای آفتابی یا فعالیت‌های طولانی، به همراه عرق از بدن دفع شوند.

دهیدراته شدن(Dehydration) و هایپوگلیسمی(Hypoglycemia/کم شدن قند خون) هر دو می‌توانند سریعاً باعث ایجاد حالت سرگیجه و حتی غش شوند. در موارد نادر، کمبود الکترولیت می‌تواند باعث خاموش شدن ایمپالس‌های عصبی تحریک‌کنندۀ قلب شود که آن هم منجر به آریتمی قلبی و یا تپش نامنظم قلب می‌گردد.

“در حقیقت مهم‌ترین ماده “آب” است. آب مهم‌ترین مادۀ مورد نیاز شما بعد از فعالیت ورزشی است.”

در پایان باید تاکید کرد تنها چیزی که واقعاً نباید بعد از فعالیت ورزشی – یا حتی در حین آن – فراموش کرد، نوشیدن آب است.

صرف نظر کردن از یک “وعدۀ غذایی مختصر” بعد از یک فعالیت ورزشی، برای یک بار، شاید خیلی دردسرساز نباشد، اما این نباید به عادت تبدیل شود. فعالیت‌های ورزشی می‌توانند سرگرم‌کننده بوده و منافع زیادی برای بدنتان به همراه داشته باشند، بدون این که در پایان منجر به پارگی یا آسیب‌های دیگر شوند. در حقیقت راحت‌ترین راه برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی و کوفتگی بدن، خو گرفتن به عادت‌ها و رفتارهای سالم است.

“هیدراته بودن بدن و تغذیۀ مناسب مهم‌ترین قسمت‌های اصلاح عادات ورزشی هستند.”

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *